Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Opinionsbloggen

Replik: Hur ska staten kunna locka personal?

Replik på den fristående kolumnen: Slarviga tjänstemän borde kunna straffas

Gunnar Wetterberg menar i sin ledare den 18 april att det är ett problem att offentligt anställda inte straffrättsligt kan åtalas för alla fel och misstag de potentiellt kan begå på jobbet. Rättssäkerheten är naturligtvis central i medborgarnas förhållande till myndigheterna.  men det mer långtgående ämbetsansvar Wetterberg refererar till som fanns före 1976, vägdes upp av att alla ordinarie tjänstemän inom staten hade ett enormt starkt anställningsskydd som innebar att de inte kunde sägas upp från sina tjänster – något som numera bara gäller för höga domare.

Idag kan statligt anställda bli av med jobbet när de gör fel. Om ytterligare lagförändringar behövs så bör fokus vara på det skadeståndsrättsliga området i stället för det straffrättsliga, en tanke som också till exempel Mikael Odenberg varit inne på. Myndigheten kan fullt ut kompensera de som drabbats av fel och misstag. Det är en bättre väg för att behålla allmänhetens tillit.

Statliga myndigheter har utvecklats till slimmade verksamheter där de anställda har att producera beslut på löpande band i högt tempo. Vi gör alla fel någon gång på jobbet för vi är människor och inte maskiner. Ett utökat tjänstefelsansvar är ett trubbigt instrument som inte gagnar allmänhetens förtroende för offentliga verksamheter utan riskerar att i stället straffa enskilda offentliganställda för organisatoriska brister. Hur ska staten då kunna attrahera den mest kompetenta och omdömesgilla personalen?”

Britta Lejon

förbundsordförande fackförbundet ST