Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Opinionsbloggen

Replik: ”Vi kommunikatörer arbetar för medborgarnas skull”

Replik på ledarkrönikan ”Hur kan Malmö ha råd med 170 kommunikatörer?

I sin ledartext i Expressen den 19/8 frågar sig Bawar Ismail hur många kommunikatörer en kommun egentligen behöver för att vara tillgänglig för allmänheten. Skribenten pekar också på att antalet kommunikatörer i offentliga organisationer ökat, och beskriver utvecklingen som något negativt.

Vi som företräder tre av de kommuner som nämns i den pågående debatten vill vända på det perspektivet. Att nå ut till medborgarna är en viktig del av vad en professionell kommunikatör arbetar med, men vårt uppdrag är mycket mer komplext och brett än så. Utöver direktkontakt med medborgarna har vi till exempel ansvar för att intern kommunikation till tio tusentals medarbetare fungerar, att stötta chefer och ledare i sin kommunikation, och att ge service till media.

Så hur många kommunikatörer behövs det? Svaret är: så många som krävs för att få jobbet gjort. Det intressanta är egentligen inte hur många kommunikatörer vi är, utan vad vi gör och vilket värde vi skapar för medborgare. Informations- och kommunikationsbehoven är oändliga om vi lyssnar på våra olika målgruppers behov. Vi som arbetar med kommunikationsfrågor tvingas ofta säga nej till uppdrag från verksamheterna eller tvingas prioritera våra mottagares behov externt.

Antalet kommunikatörer har ökat som en parallell utveckling till att medborgarnas och medarbetarnas behov har ökat dramatiskt, samtidigt som yrket har professionaliserats och digitaliseringen stöpt om medie- och kommunikationslandskapet. Utvecklingen har bland annat lett till att medborgare kräver snabbare svar och tydligare kommunikation. Även journalister ställer högre krav på att vi är tillgängliga.

Skribenten menar i stället att kommunikatörer agerar grindvakter gentemot journalister, och att kommunikatörer inte är journalister i jakt på sanningen. Vi har heller aldrig hävdat att den kommunikation som vi gör är – eller bör vara – journalistik.

Vi myndigheter har utifrån regeringsformen ett uppdrag att arbeta demokratifrämjande och stå upp för de demokratiska värdena som finns i vår grundlag. Att arbeta professionellt med kommunikation, där service till journalister är en del, är en viktig faktor i att leva upp till det uppdraget. Däremot kan vi kommunikatörer inte och ska inte ha i uppgift att granska oss själva. Det är journalistikens viktiga uppdrag.

En professionell kommunikatör vet att det inte lönar sig att sminka en gris eller ”bilden”, utan arbetar i stället med att aktivt bidra till att organisationen löser sina uppgifter bättre, som till exempel trygghet och välfärd. Så för vems skull arbetar vi kommunikatörer?

Svaret är självklart: för medborgarnas skull.

Anders Mellberg
kommunikationsdirektör Malmö stad

Dick Fredholm
kommunikationsdirektör Helsingborgs stad

Annica Snäll
kommunikationschef Jönköpings kommun