Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Replik: ”Alla förskolebarn ska inte tvingas på surfplattor”

Replik på huvudledaren ”Stoppa Fridolins surfplattetvång i förskolan”.

Expressens huvudledare den 5 december 2018.

Digitaliseringen omges av många myter, såväl om dess risker som möjligheter. På förekommen anledning vill jag avliva några.

Regeringen har inte beslutat att alla förskolebarn ska tvingas på surfplattor. Tvärtom framhåller regeringens digitaliseringsstrategi att ”tillgången till digitala verktyg i förskolan ska vara sådan att de kan användas … när det är lämpligt” och att detta ”inte innebär att varje barn måste ha tillgång till ett digitalt verktyg”. Fokus är på att stärka förskollärarnas kompetens att kunna avgöra när och om man ska använda sig av digitala verktyg. Det tydliggörs också att barn normalt inte ska sitta själva med till exempel en surfplatta.

Som ledarsidan skriver introduceras digitala verktyg tidigt i många svenska barns liv. Konsekvenserna av detta vet vi fortfarande inte fullt ut. Just därför är viktigt att barn lär sig om riskerna som finns i den uppkopplade världen. Detta anges nu i förskolans nya läroplan. Det skrivs också uttryckligt att barns skapande och lärande om att till exempel kommunicera och dokumentera inte får ske enbart med digitala verktyg. I förskolan behöver man också få lära sig genom att pyssla, rita med penna och leka utanför den digitala världen. Så som det sker på alla bra förskolor runtom i Sverige. Digitala verktyg ska användas när de kan främja lärande. Lärare, också i förskolan, måste ha kompetens, ansvar och mod att fatta de besluten. Det är innebörden i digitaliseringsstrategin och läroplanen.

Gustav Fridolin, utbildningsminister (mp)