Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Replik: Apotek har ingen anledning att vilja se fler läkarbesök

Replik på Linda Nordlunds krönika: Nej, apotek ska inte äga nätläkar-appar

Linda Nordlund skriver om Apotek Hjärtats investering i Min Doktor. Nordlund gör dock antaganden som inte stämmer, vilket leder till felaktiga slutsatser. Exempelvis argumenterar Nordlund utifrån påståendet att nätläkare är ”fem gånger dyrare än Vårdguiden”. Hon skriver även att ”Vill man ha råd om hur man kurerar en förkylning eller kammar löss kan man gå till apoteket eller ringa Vårdguiden”.

Min Doktor hänvisar (triagerar) kostnadsfritt cirka 20 procent av de som söker vård till 1177, egenvård eller fysisk vård. Bland dessa 20 procent ingår till exempel de besvär som Nordlund nämner, exempelvis ”flunsa, hårlöss, förkylning”. Kostnaden för ett läkarbesök hos Min Doktor är för landstingen 400 kronor inklusive eventuell provtagning. Det ska jämföras med ett läkarbesök på vårdcentral som kostar landstingen cirka 1 700 kronor att producera.

Det framgår tydligt att ledarskribenten inte är insatt i den höga kvalitet och det samhällsansvar som Min Doktor håller.

Det finns tydliga regler och riktlinjer som sitter djupt rotade hos alla vårdprofessionella. Personalen gör inte andra etiska överväganden bara för att man har en privat huvudman. Det finns inte någon affärslogik för apotek att driva till läkarbesök i stället för att hjälpa kunden på plats med kvalificerade råd och produkter.

För att undvika den här typen av misstänksamhet, skulle vi gärna se att alla aktörer inom sjukvården – privata som offentliga, digitala som fysiska – öppet redovisar jämförbara data, både gällande kvalitet och effektivitet. Detta i syfte att tackla sjukvårdens utmaningar, inte minst gällande tillgänglighet, och för att kunna dra nytta av de olika möjligheter som utvecklingen ger.

Henrik Kangro, chefsläkare Min Doktor

 

Linda Nordlund: Det är inte rimligt att apotek får äga vårdföretag

 

SVAR DIREKT: Jag skriver inte att det är Min doktor som gör reklam för flunsa, hårlöss och förkylning – utan att det är exempel hämtade från nätläkarappars reklam. Stycket handlar om hela branschen – vilket framgår tydligt:

”De tre största bolagen har lagt nästan en kvarts miljard på reklam sedan 2017, enligt SvD. Reklamfilmerna är en kavalkad av stressade småbarnsföräldrar som inte har tid med att någon blir sjuk – och på affischerna radas symptomen upp: flunsa, hårlöss, förkylning.”

Men låt oss för all del titta på Min doktor: I Min doktors reklamfilmer nämns inga specifika diagnoser. Det vi ser är en pappa som snyter ett snorigt barn och en kvinna som blir hostad på i tunnelbanan. Det är svårt att tolka på annat sätt än att det handlar om förkylning – eller varnar Min doktor för att tuberkolos sprids i Stockholms kollektivtrafik?

Min doktor skriver att 20 procent av alla som kontaktar dem hänvisas vidare till Vårdguiden, för att de inte behöver läkarvård. Om företaget inte vill att folk söker läkarvård för förkylning vore det klokt att inte uppmana till det i reklamen.

I den stora frågan – är det rimligt och rätt att apotek får äga vårdföretag? – blir mitt svar fortsatt nej. Om lagstiftaren inte hade sett några risker för överförskrivning av läkemedel hade man knappast begränsat läkares rätt att äga apotek. Även det omvända borde gälla. Den som äger en vårdcentral eller en nätläkarapp bör inte ha några ekonomiska intressen i läkemedelsbranschen.

Linda Nordlund, ledarskribent Expressen