Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Opinionsbloggen

Replik från Företagarna om prao

Kravet på obligatorisk prao visar att företagens organisationsföreträdare saknar markkontakt, skriver Malin Siwe i en krönika. Men det är just tvärtom. Det är tack vare Företagarnas täta kontakter med företag över hela landet som vi valt att ta ställning för en obligatorisk prao.

 För det första skulle en sådan reform vara bra för eleverna. Lärare vi möter vittnar ofta om hur prao ger nya förebilder och skapar referensramar: hur fungerar det egentligen med arbetstider, chefer och kollegor, fikaraster och säkerhetsföreskrifter? Genom att testa vara ute i arbetslivet kan eleverna lättare kan ta ställning till vad de själva vill syssla med – eller undvika. Sådana erfarenheter är förstås särskilt viktiga för alla barn som av olika skäl inte kan följa med sina föräldrar till jobbet.

För det andra skulle reformen gynna företagen. Precis som Malin Siwe skriver är många arbetsplatser slimmade, ibland så slimmade att de inte har tid att rekrytera. Företagarnas rapport ”Det är attityden, dumbom” från 2016 visar att 46 procent av företagen haft behov av att rekrytera ny personal under de senaste två åren. 4 av 10 uppgav att de behövde rekrytera personal under det kommande året. Men svårigheterna att hitta personal med rätt attityd, som är ansvarstagande och självgående, lägger hinder i vägen. Prao-tiden kan vara en chans för företagarna att utvecklas som ledare, bygga nätverk och samtidigt förmedla vilka kunskaper och egenskaper som värderas hos dem.

Sedan måste formen givetvis anpassas så att den fungerar i dagens skola. I Företagarnas förslag läggs ansvaret för en fungerande prao ytterst på kommunen och skolans huvudmän, inte de enskilda skolorna och lärarna. Att eleverna ska vara just två veckor på en och samma arbetsplats är inte något självändamål, det viktiga är att syftet med prao:n uppnås. En variant av prao – som också kan passa dagens högproduktiva arbetsplatser – är att eleverna får ägna en del av tiden åt att undersöka hur arbetsplatsen fungerar. Vad gör företaget? Varifrån kommer intäkterna? Vilken utbildning krävs för att kunna bli anställd? I brist på praktiska arbetsuppgifter kan sådana uppdrag ge eleven en aktiv roll och tydligt syfte som bidrar till förståelsen av arbetsmarknaden.


Vår erfarenhet är att både lärare och arbetsgivare är måna om att minska glappet mellan skola och arbetsliv. Att prao:n görs obligatorisk kan vara ett steg i rätt riktning.


Hanna Cederqvist

Expert på kompetensförsörjning, Företagarna