Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Konstens frihet är inte hotad för att n-ordet väljs bort

radioteater
Malin Axelsson, konstnärlig ledare Radioteatern.

Johannes Forssberg, fristående kolumnist på Expressens ledarsida, menar i sin senaste kolumn att Sveriges Radio inte står upp för konstens frihet i och med Radioteaterns beslut att skjuta upp premiären av pjäsen ”Ungdom utan Gud”, baserad på Horváths roman från 1937 med samma namn. Men att bearbeta och nytolka klassiska texter på mer eller mindre radikala sätt – ibland även på tvärs mot upphovspersonens intentioner – är vad teaterkonsten lever av. Utan den möjligheten går teaterns specifika frihet förlorad. Att som Forssberg påstå att Sveriges Radio undergräver konstens frihet på grund av att n-ordet valts bort är både befängt och farligt. Är han emot alla bearbetningar eller endast dem där detta ord valts bort?

Att dramatisera ett verk som Horváths innebär – som ofta vid dramatiseringar av romaner – en långtgående nedstrykning och omtolkning i relation till det ursprungliga verket. Denna bearbetning har gjorts av dramatikern Stellan Larsson som bland annat lyft bort hela stycken och sidor ur Horváths verk, ändrat i dialoger och bytt kön på romanfigurer. Under arbetets gång bjöd Radioteatern in gäster, konstnärer och sakkunniga som fick reflektera kring en version av föreställningen. Att bjuda in testpubliker är inget märkligt, utan en del av en vanlig konstnärlig process inom teater, teve och film. Både Larsson och regissören Åsa Kalmér har varit delaktiga under hela processen och står enligt egen utsago bakom den föreställning som har planerad premiär i påsk.

En konstnärlig process pågår fram till premiär och premiärer kan och ska skjutas upp vid behov. Det vore dumt att sända ofärdiga föreställningar.
Språket och ordens valörer förändras – liksom de sammanhang i vilka de sägs. Den bearbetning som nu föreligger är en modernisering och aktualisering som är fullständigt lojal mot det ursprungliga verkets intentioner. På samma gång tar den hänsyn till Radioteaterns och public service uppdrag att vända sig till en bred publik och ansvara för mediets speciella genomslagskraft. Radion har inte möjlighet att upprätta samma slags kontrakt med lyssnaren som när publik köper biljett till en teatersalong, eller läser en bok – verket kan nå lyssnaren taget ur sin kontext, på bussen, i köket.

Vi på Radioteatern välkomnar alla synpunkter på denna bearbetning, liksom på allt annat vi skapar. Men att äldre verk anpassas och omtolkas för nya tider, publiker och medier är inget nytt. Det betyder inte att originalet inte finns kvar. Horváths kompletta originaltext går att både låna och köpa, samt att göra helt nya bearbetningar av. Diskussionen kommer också att fortsätta.

Malin Axelsson, konstnärlig ledare Radioteatern

Rättelse: ”Marken brinner” var inte Malin Axelssons pjäs. Det var en pjäs av Nasim Aghili, Barakat B. Ghebrehawariat, Yodit Girmay, Rojda Sekersöz och Nachla Vargas Alaeb, i regi av Nasim Aghili.

 

Läs också:

SR undergräver konstens frihet