Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Opinionsbloggen

Utan Förbifarten korkar Stockholm igen

Patrik Kronqvist gårExpressens ledarsida (11/6) hårt fram mot Förbifart Stockholm och försöker på en rad områden vederlägga argumenten för den – tillsammans med utbyggd tunnelbana – viktigaste infrastruktursatsningen i Stockholmsregionen.

I en stad som växer behövs både nya spår- och vägförbindelser. I grunden handlar det om prioriteringar och livskvalitet. Stockholmarnas tid ska inte förslösas i bilköer. En nyligen presenterad rapport från teknikföretaget TomTom visar att stockholmaren spenderar upp till 11 arbetsdagar i bilköer varje år. Det är oacceptabelt länge och tid som skulle kunna spenderas tillsammans med familjen och på fritidssysselsättningar.

För att göra det möjligt måste biltrafiken sprida ut sig. Det stämmer inte att trängseln förblir densamma på befintliga vägar när Förbifarten byggs. Trafikverket har tidigare gjort beräkningar som bedömer trafiken på den idag överbelastade Essingeleden till 135 000 fordon/dygn tio år efter att Förbifarten öppnats. Detta ska jämföras med dagens 160 000 fordon/dygn och de 190 000 fordon/dygn som beräknas trafikera Essingeleden 2030 om inte Förbifarten byggs.

Trots att Stockholms stad vuxit med över 100 000 invånare de senaste åtta åren är det mindre trafik in och ut ur Stockholm idag jämfört med 2006. Trängselskatt och stora satsningar på cykling och kollektivtrafik ger resultat. Förbifarten kommer att ytterligare avlasta innerstadens trafik. Färre bilar betyder mer plats för cyklar. Den cykelmiljard som Stockholms stad arbetar med idag kommer kunna följas av ytterligare en. Jag kommer att kämpa för fler cyklister, bredare cykelvägar och färre bilar i Stockholms innerstad. Men då måste bilarna ges möjlighet att ta vägen runt Stockholms tätbefolkade centrala delar.

I den kommande valrörelsen kommer jag vara tydlig med att Stockholm behöver 140 000 nya bostäder, utbyggd tunnelbana, Förbifarten och sammanhängande cykelbanor. Det handlar om stockholmarnas vardag och det handlar om att Stockholm ska fortsätta att vara en välfungerande stad. Den som vill stoppa en eller flera av dessa framtidssatsningar är inte beredd att ansvar för ett växande Stockholm.

Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande Stockholms stad

Fotnot: Patrik Kronqvist svarar här.