Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Skolans svårknäckta nöt

”En skola som är framtiden har inte klasser, lektioner, stadier, elever eller lärare. Den har i stället en oerhört komplex miljö där människor pusslar med sig själva, sina avsikter och sina resurser för att komma ut ur dagen rikare än de kom in. I en sådan miljö är planering fullständig underordnad förmågan att skapa något nytt och värdefullt för stunden.”

Är denna skrivelse en satirisk skildring av 70-talets lärarutbildning? Eller är den påhittad i syfte att utsätta Jan Björklund för allvarlig hälsofara? Nej.

Visionen om en skola där människor ”pusslar med sig själva” utan lektioner och lärare kommer från den svenska skolverkligheten, avslöjar Skolvärlden.

Den har nedtecknats i ett ”inriktningsdokument” från utbildningsnämnden i Staffanstorps kommun. Det är inte någon flugsvampsbegiven grönavågare som fattat pennan, utan en moderat vid namn Nino Vidovic.

Flumdokumentet påminner om något som ofta faller bort i den svenska skoldebatten – att regeringens möjligheter att lyfta den svenska skolan är begränsade. Det är kommunerna som ansvar för skolorna och i deras utbildningsnämnder finns gott om nötter som är svåra att knäcka.