Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Opinionsbloggen

De EU inte kloka

Vissa dagar är det svårt att vara EU-kramare. Rätt många faktiskt. Särskilt de dagar vår kära samarbetsunion ska göra reklam för sig. Nyss slog direktoratet för utvidgning till med en reklamvideo vars budskap ingen kan begripa.

När jag skrev denna bloggbit fanns filmen fortfarande på norska Dagbladets hemsida. Men EU-kommissionen har plockat bort den från Youtube. Kritiken har varit massiv. Många har uppfattat snutten som rasistisk, för egen del fattar jag ingenting.

Snabb sammanfattning. Stor öde industrihall. Asiatisk kampsportare gör konster. Europeisk kvinna i gul Killbilly-overall stirrar stint. Duvor flyger upp. Indisk snubbe med turban, skägg och kroksabel gör sina stridsgester. Därpå en perfekt musklig svart kämpe. Bruden stirrar lite till, klonar sig och bildar en ring av tolv europeiska kvinnor runt de främmande aggresiva männen. Kvinnorna sätter sig i yogaställning, männen i mitten går upp i rök och kvinnorna förvandlas till EU-flaggans tolv stjärnonr. Därpå följer följer kommissionens meddelande: ”the more we are, the stronger we are”.

Alltså. Är tanken att ju fler länder som är med i EU desto bättre blir vi på att förinta utomeuropéer? Eller tänkte kommissionen att till exempel Kina, Indien och Brasilien ska gå med i EU och då låta sig representeras av tolv europeiska stjärnor? Eller hade direktoratet för utvidgning bara alldeles för mycket pengar på reklamkontot och alldeles för lite omdöme?

Stefano Sannino, självaste direktörn för utvidgningen, gav sin tolkning på sin hemsida i dag. Ömsesidig respekt ger fred och harmoni, är budskapet. Som gått de flesta förbi. Men inte målgruppen av 16-24-åringar i EU:s fokusgrupper, försvarar sig Sannino. Men eftersom de andra flesta inte begrep ett smack har EU alltså dragit tillbaka videon. Och ber dem som känner sig kränkta om ursäkt.

Kränkt är jag inte. Men förbannad. Det här är inte första gången Brysselbyråkraterna med alldeles för stora budgetkonton gör reklam som förolämpar EU-medborgarnas intelligens. Skär ner budgeten. Rejält. Och gärna retroaktivt.