Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Opinionsbloggen

Inte första gången, SJ

har idag missat händelsen där SJ slängde en 11-åring av tåget och lät denne bli ensam kvar vid Kumla station. 11-åringen blev där stående tills en kvinna tog sig an henne, och gav husrum över natten.

11-åringen blev avslängd medan hennes äldre syster befann sig på toaletten. Och beteendet från SJ-konduktören är med rätta möts med upprörda reaktioner.

Det är inte första gången SJ prioriterar biljetten före allt annat. Det fick de fem afghanska pojkarna som SJ valde att kasta av i Sävsjö, en station där tåget de färdades med normalt inte gör stopp, bittert erfara. Utan pengar och utan vinterkläder blev de där ståendes tills kyrkan förbarmade sig över dem. Ingen biljett, ingen medmänsklighet.

För något år sedan var ”värdegrundskurser” på tapeten. Vilka värdegrunder SJ arbetar utifrån är väl inte helt uppenbart, men klart är att företaget utbildar såväl sin egen som extern personal i ”att kunna hantera vilka situationer som helst”. Nog bör SJ Service Academy föra in punkten ”kasta inte av mindreåriga barn” på programmet.

I annat fall får väl SJ använda händelsen i sina reklamkampanjer: Tänk att stanna till vid en en station och kasta av ett barn utan biljett. Gör om det i en bil om du kan.