Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Bawar Ismail

Voi och kompani måste städa upp efter sig

Det har blivit vanligt att se elsparkcyklar som skräpar runt på gatan.
Foto: STINA STJERNKVIST/TT / TT NYHETSBYRÅN
Inte alla användare sköter sig och parkerar elsparkcyklarna korrekt.
Foto: MAXIM THORÉ / BILDBYRÅN

De hyrbara elsparkcyklarna har tagit över gatan. Nu måste företagen bakom de populära fordonen hållas ansvariga för användarnas slarvparkeringar. 

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Kostymnissar glider runt på dem i varven mellan viktiga affärsmöten. Alkoholpåverkade ungdomar hoppar på dem mitt i natten i jakten på nästa stora äventyr. Till och med tidigare statsminister Carl Bildt (M) har använt sig av det nya färdmedlet som tagit storstäderna med storm under de senaste åren. Vart man än går i Stockholms innerstad ser man elsparkcyklarna uppradade efter varandra i väntan på resenärer som tycker att det där med att använda benen, det är tydligen något överskattat.

Voi, Lime, Tier och Bird. Företagen som ställer ut elsparkcyklar för uthyrning via appar är många. Men det är något som skaver när man får syn på armadan av elsparkcyklar. Allt för många slarvar nämligen när de parkerar fordonen. Antingen står de mitt på gatan, eller så är de nedslängda huller om buller på marken. Att ständigt behöva manövrera runt felparkerade sparkcyklar har blivit ett nytt irritationsmoment i vardagen. 

Nedskräpningen har gått så långt att det även drabbat Mälaren. Föreningen Rena Mälaren har sedan ett år tillbaka fiskat upp över 350 elsparkcyklar som dumpats i vattnet av ansvarslösa förare eller huliganer. 

Två Stockholmsbor fick till slut nog av stöket och utvecklade en app, Felsparkerad, så att stockholmarna lättare kan rapportera in felparkeringar till staden. Sedan dess har Stockholms stad översköljts av anmälningar, men det är svårt att följa upp ärendena. Staden har ju, av begripliga skäl, inte en styrka redo som stadsdel för stadsdel kan plocka undan uthyrda sparkcyklar. 

Men kommunerna försöker hålla rent så gott det går. Häromveckan hotade kommunstyrelsens ordförande i Solna, Pehr Granfalk (M), uthyraren Lime med att övergivna elsparkcyklar skulle beslagtas av kommunen om företaget inte städade upp efter sig. Tidigare har även Stockholms stad utfört räder mot sparkcyklar som utgjort trafikhinder och sedan tvingat företagen till att köpa loss fordonen.

Men det räcker tydligen inte för att hålla gatorna fria från slarvparkerade scootrar. Kanske är det helt enkelt dags att införa tillståndsplikt för uthyrning av elsparkcyklar, så att företagen får större press på sig att sköta sina fordon och motverka användarnas felparkeringar. Om ett företag missköter sig kan tillståndet dras in och deras sparkcyklar försvinner därmed från gatan. 

Socialdemokraterna i Stockholms stadshus kräver just ett sådant tillstånd, men trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) hävdar att det inte är något som kommunpolitiker kan besluta om. Transportsstyrelsen, som utreder frågan på regeringens initiativ, har också uttryckt tvivel om det är möjligt enligt gällande regler. 

S-styret i Malmö har däremot gjort bedömningen att det visst går att reglera den lokala ordningsstadgan för att göra uthyrning av elsparkcyklar tillståndspliktig och kommunen är redo att ta strid för det. Varför vågar inte Stockholms stad följa efter? Inte ska det väl stå fritt fram för aktörer som Voi och Lime att fylla gatorna med elsparkcyklar som står i vägen för folk utan att det leder till märkbara konsekvenser för företagen?

Elsparkcyklarna är här för att stanna. Men det betyder inte att vi ska acceptera att fordonen skräpar runt på gatan. Voi och kompani måste städa upp efter sig.