Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Bawar Ismail

Hur kan Malmö ha råd med 170 kommunikatörer?

Malmö stad har 170 anställda kommunikatörer.Foto: PETER KROON
Malmö efterlyste tidigare i år en kommunikatör med ansvar för kommunens simhallar.Foto: ANDERS YLANDER / ANDERS YLANDER GT/EXPRESSEN

Malmö stad letar efter en ”kreativ kommunikatör” till sina simbassänger. 

Kommunerna borde banta sina uppsvällda kommunikationsavdelningar.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Det våras för kommunikatörerna. Kommunernas kommunikationsavdelningar har växt rejält under senare år. När Dagens Samhälle granskade antalet kommunikatörer i landets kommuner och landsting 2015 landade siffran på strax under 4 000 tjänster, vilket är mer än en fördubbling på bara ett decennium. 

Timbros nätmagasin Smedjan gjorde i veckan en uppföljning i ämnet. Göteborg har länge toppat listan över kommunerna med flest anställda kommunikatörer. Sveriges andra stad knep förstaplatsen även denna gång med sina 253 tjänster, följt av Stockholms med 200 stycken och Malmö med 170.

Varför denna kraftiga ökning? Standardsvaret från de flesta kommuner är att man vill nå ut till kommuninvånarna. Det ska roddas med sociala medier, medborgarnas frågor ska besvaras och information om vad kommunen har för sig ska förmedlas till allmänheten. Få motsätter sig nog att kommunen försöker agera transparent, det är klart att medborgaren ska ha insyn i den kommunala verksamheten. 

Men med den explosionsartade tillväxten av kommunala kommunikatörer bör man ställa sig frågan: Hur många kommunikatörer behöver en kommun egentligen för att vara tillgänglig för allmänheten?

När Malmö stad tidigare i år efterlyste en fast tjänst som kreativ kommunikatör till kommunens fritidsförvaltning framkom det i jobbannonsen att denna ska ansvara för kommunikationen kring bland annat Hylliebadet, Rosengårdsbadet och Simhallsbadet. Det ska alltså tillsättas en fast tjänst för att uppmärksamma kommunala bassänger, trots att staden redan har närmare tvåhundra avlönade kommunikatörer.

Fler kommunikatörer kan också innebära sämre insyn. I vissa fall har kommunala kommunikatörer agerat grindvakter när journalister velat granska den lokala makten. Journalister i Göteborg anser exempelvis att granskningen av kommunens angelägenheter försvåras när kommunikatörer agerat mellanhand (SVT 28/3-2018). Det är egentligen inte speciellt konstigt. Kommunikatörer är inte journalister i jakt på sanningen, lojaliteten ligger hos kommunledningen. 

Skattefinansierade PR-uppdrag för att skönmåla det lokala samhället snarare än genuin och välvillig medborgardialog alltså.

Intrycket av att det ofta handlar om lojala megafoner blir ännu tydligare när man tar en titt på Malmö stads egen tidning Vårt Malmö, vars ansvariga utgivare är kommunens kommunikationsdirektör. Smedjan kunde i sin granskning visa att tidningen, som trycks i 160 000 exemplar, helt saknar kritiska artiklar om kommunens angelägenheter.

Expansionen av kommunikationsavdelningarna handlar alltså inte bara om att nå ut till invånarna. I Uppsala har kommunikationsdirektören uttalat att målet är att skapa en ”attraktiv bild” av kommunen. Liknande målsättning finns i Malmö som i sin kommunikationspolicy slagit fast att den positiva bilden av Malmö som stad och ”varumärke” ska stärkas. Skattefinansierade PR-uppdrag för att skönmåla det lokala samhället snarare än genuin och välvillig medborgardialog alltså. 

Frågan är för vems skull? De allra flesta kommuninvånare önskar nog bara att kommunen skapar trygghet och levererar god välfärd. Det får därtill gärna vara enkelt att hitta information på kommunens hemsida och att få tag på ansvariga tjänstemän vid frågor och funderingar. 

För det krävs inga kreativa kommunikatörer.


REPLIK: Vi kommunikatörer arbetar för medborgarnas bästa