Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Asylaktivister ska inte få sabba flygtidtabellen

Foto: Shutterstock

Åklagare bör pröva om det rör sig om luftfartssabotage när asylaktivister hindrar flygplan med avvisade utlänningar från att lyfta.

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Elin Ersson telefonfilm från när hon i måndags kväll hindrade ett plan att lyfta från Landvetter sprids snabbt över världen. Den länkas på sociala medier, amerikanska komikern Sarah Silverman utbrister till exempel: THIS IS A HERO. 

Avvisningsprotesten syns i brittiska stormedier som BBC och Guardian, liksom i tyska medier. Lilla vänsterbladet Neues Deutschland - förr DDR:s huvudorgan - gör själva rubriken till ett tips: "Hur man förhindrar en avvisning".

Elin Ersson var inte först ute. För drygt en vecka sedan slog andra biljettkrigare till på Kastrup, också där för att stoppa en avvisning till Afghanistan. Även där gällde det en transport med Turkish Airlines med byte i Istanbul.

170 000 kronor för toarökning hos SAS

Förhoppningsvis kräver flygbolaget aktivisterna på rejäla summor för att de åsamkat företaget stora kostnader för förseningar. I andra fall är flygbolagen inte blygsamma. I juni krävde SAS 170 000 kronor av en toalettrökare.

Bråkstakar, ofta kraftig berusade, som inte lyder flygpersonalen döms för luftfartssabotage. En man på väg från Bukarest till Oslo sparkade på cockpit och drog i handtaget till nödutgångarna innan han övermannades. Planet nödlandade på Sturup. 

Därför blev det rättegång i Sverige. I tingsrätten dömdes han till ett och ett halvt års fängelse. Hovrätten sänkte till villkorligt, man bedömde att han varit totalt alkoholförgiftad och därmed psykiskt störd.

Olydnad på Landvetter och Kastrup

Asylaktivisterna som agerat på Kastrup och Landvetter har inte varit våldsamma, men de har likväl inte lytt personalens uppmaningar och har kraftigt försenat flygavgången. Det borde prövas som sabotage.

Om inte staten och företagen agerar kraftfullt är risken annars att detta blir en vanlig kampmetod. Dyr för alla andra, och fullkomligt meningslös.

De personer som har fått sina avvisningsbeslut i högsta instans kommer att avvisas ändå, fast vid ett senare tillfälle. Kanske med flygplan som Kriminalvården chartrar, vilket i regel är betydligt dyrare.

Johansson avvisningsprognos långt borta

Justitieminister Morgan Johansson och tidigare inrikesminister Anders Ygeman har tidigare tufft talat om att 80 000 personer behöver avvisas de närmaste åren. Av det har det inte blivit mycket. I fjol följde Kriminalvårdens utrikestransportörer 4 000 personer ut ur landet.

Om flygsabotörerna får härja utan ordentliga följder för egen del blir det sannolikt ännu färre. Det vore illa.

Tilltron till demokratin bygger på att den kan upprätthålla lagarna. Det gäller också migrationen, människor som fått avvisnings- och utvisningsbeslut ska lämna Sverige. Helst frivilligt, annars med tvång.

Det minsta man akut kan begära är att Morgan Johansson fördömer flygaktivisterna. Än pratar han bara bränder och väder. Det duger inte: Migrationsfrågan är så het att den måste hanteras löpande för att inte explodera.

 

Läs också:  För bortskämda för demokrati? 

Vad hände med Ygemans mål om 80 000 avvisningar?

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!