Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Arvid Åhlund

Vansinne att inte avreglera nattågen

Sverige kan och bör verka för att avskaffa dåraktiga politiska hinder så fort det går.
Foto: DIV PRBILDER
Smartast vore att avreglera på samma sätt som vi gjorde med flyget för 30 år sedan.
Foto: SHUTTERSTOCK

Att straffbeskatta tåget när nio av tio inomeuropeiska flygresor är kortare än 70 mil är ren dårskap. Skrota det parodiska regelkrånglet och släpp rälsen fri.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Sedan i söndags kan man för första gången ta nattåget från Stockholm via Danmark till Berlin i ett kör. Biljetterna går loss på några tusenlappar och man är framme i tid till frukost under lindarna, men resan är betydligt knepigare än den låter. 

Loket måste bytas ut i Malmö och sedan igen vid den tysk-danska gränsen. Skälet är att tekniken och politiken fortfarande skiljer sig åt mellan länderna. Tyskarna har ett signalsystem för att för få trafiken att flyta, danskarna ett annat och Sverige ett tredje. Till och med spänningen i elledningarna varierar, liksom givetvis momsen i restaurangvagnen.

Och hade inte Stena Line skrotat tågfärjan mellan Trelleborg och Sassnitz 2019, skulle privata Snälltåget som kör sträckan troligen fortsatt att välja vägen över Östersjön framför Öresundsbron. För att klara resan över Själland, Fyn och Jylland har man nämligen tvingats lägga pengar på nya vagnar. De gamla var för breda enligt den danska regelboken. 

Snälltågets svårigheter säger det mesta om den europeiska rälsens taskiga förutsättningar. EU har fler signalsystem än medlemsländer, privata operatörer måste söka tillstånd för att använda rälsen i varje land och lokförarna måste tala språket, ungefär som om piloter var tvungna att kunna franska för att få landa på Charles de Gaulle eller Orly i Paris. 

Inför ett gemensamt bokningssystem och slopa momsen på biljetterna.

Men Snälltågets framåtanda säger också något annat och mycket viktigt: trots alla stoppklossar finns helt uppenbart en marknad här. Klimatmedvetenheten har skapat ett ständigt stigande efterfrågetryck, särskilt bland barnfamiljer. 

Privata initiativ, mest nattlinjer, lanseras överallt – från Berlin till Alperna, från Amsterdam till Prag, från Prag till kroatiska kusten, och från Paris till ett dussintal destinationer. De kostar inte skjortan. 

Politikerna har också börjat vakna. Österrikarna är särskilt pådrivande. De har många skidbackar men få flygplatser. Tyskarna har tagit initiativ till ett nytt tågnät mellan 13 europeiska huvudstäder eftersom resor på räls minskar utsläppen tiofaldigt jämfört med flygresor och nästan 9 av 10 flygresor inom Europa är kortare än 70 mil. EU-kommissionen lanserade sin stora omställningsstrategi i december. Den har dille på tåg. Europaparlamentet börjar lagstifta i höst

Att samordna tekniska standarder kommer ta tid men Sverige kan och bör verka för att avskaffa dåraktiga politiska hinder så fort det går. Smartast vore att avreglera på samma sätt som vi gjorde med flyget för 30 år sedan. 

Sänk rälsavgifterna som medlemsländerna tar ut och som varierar kraftigt. Gör engelskan till gemensamt järnvägsspråk. Inför ett gemensamt bokningssystem och slopa momsen på biljetterna. Förbjud subventionerad statlig konkurrens på sträckor som trafikeras av privata aktörer. Inför ett ”delningssystem” för vagnar för att minska driftskostnader och risker för entreprenörerna. 

Och viktigast av allt: höj priset på koldioxidutsläppen så att flyget bär sina kostnader. Att subventionera flygresor och i praktiken straffbeskatta tåget samtidigt som man berömmer sig av att ställa om av klimatskäl är rent vansinne.