Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Arvid Åhlund

Attendos brist på känsla är hisnande

Attendos vd Martin Tivéus skänker bort sin miljonbonus. Klokt.
Foto: ALEXANDER MAHMOUD / DN TT NYHETSBYRÅN
Foto: Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN

Att skippa bonusar i en pandemi är inte att böja sig för populism. Det är helt vanlig känsla för feeling. 

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Hur solkar man ner ett varumärke? Attendos tillvägagångssätt är som följer: Höj förväntningarna utåt genom att hävda att covidsjuka separeras från friska. Läxa upp personal som varnar att uppdelningen inte fungerar i praktiken. Avslöjas på bar gärning i radio. Pudla i DN. Dela ut bonusar, trots förluster och skattestöd, med hänvisning till nöjda kunder och medarbetare.

Hela härvan är ett bra exempel på hur lite kommunikatörernas krishantering hjälper när styrelsen och ledningen kör sitt eget race i alla fall.

Den är också del i ett större mönster. AB Volvo pytsade ut 118 miljoner till cheferna i mars, trots statliga stödmiljarder och löften om bonusstopp. Volvo Cars ändrade kriterierna och höjde sina bonusar med 20 procent kort efter. De fick också miljardstöd. 

När kritikstormarna helt förutsägbart rullar in, svarar man med argument som få utom bolagstopparna och den stridbare vd:n på Timbro instämmer i. 

Det vanligaste och svagaste är att kritiken är ett uttryck för ett slags latent 70-talssocialism. De starkaste är att det strikt talat inte är skattestöden som delas ut samt att staten ska vara försiktig med att lägga sig i hur privata företag sätter löner.  

Men inte heller de resonemangen övertygar. Företagen har tagit emot skattepengar. Att ligga lågt i det läget är, eller borde åtminstone vara, ren självbevarelsedrift. 

Man kan för övrigt fråga sig vad Attendos aktieägare, som blev utan utdelning på grund av förlustresultatet, tycker om ledningens bonusar i ljuset av de senaste veckornas avslöjanden. Det är svårt att se hur de gynnar bolagets varumärke och därmed värde på sikt. 

Till och med Centerpartiet är emot. Moderaterna låtsas som om det regnar.

Samma gäller egentligen företagsamheten i stort. ”Detta är verkligen det som sänker näringslivet i gemene mans ögon”, rasade finansmannen Sven Hagströmer när AB Volvo delade ut sina bonusar i mars. 

Han har givetvis helt rätt, vilket förklarar varför Attendos vd Martin Tivéus på torsdagen valde att ge bort sin bonus till en stipendiefond, men också varför riksdagspartierna tar så tydligt avstånd. KD, SD och L är kritiska. Till och med C är emot. Moderaterna låtsas som om det regnar. Och regeringen plus V talar öppet om förbud i lag. 

Det kan man tycka vad man vill om, men är det dit vi ska har bolagen framför allt sig själva att skylla. Sverige genomlever fortfarande den största humanitära krisen sedan andra världskriget. Över 14 000 personer har dött. Skattebetalarna har pumpat in åtskilliga miljarder i företagen för att hålla ekonomin under armarna och rädda jobben. 

Man delar inte ut bonusar under sådana omständigheter, oavsett vad det finstilta säger. Inte om man har lovat att inte göra det (AB Volvo). Inte genom att ändra kriterierna i efterhand (Volvo Cars). Och framför allt inte om man tar emot 120 miljoner från staten och går med förlust (Attendo). 

Att begripa det är inte att böja sig för populism eller underkasta sig socialismen, det är enkel hyfs. 

De gamla giganterna hade åtminstone viss känsla för feeling.