Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Är lyxkontor viktigare än äldreboenden, SKR?

I huset bredvid lyxhotellet Sheraton ska SKR:s politiker och tjänstemän få nya kontor.
Foto: FREDRIK SJÖSHULT
SKR:s nuvarande kontor ligger vid Slussen. Ett av Stockholms bättre lägen, men inte lika centralt som Tegelbacken.
Foto: ADAM WRAFTER / BILDBYRÅN
Anders Knape (M) är ordförande för Sveriges Kommuner och Regioner.
Foto: HANS ALM

Den mäktiga ”låtsasmyndigheten” Sveriges Kommuner och Regioner bygger nytt, men vill inte avslöja summan. Smusslandet måste upphöra. 

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

På en av Stockholms bästa adresser ska Sveriges Kommuner och Regioner bygga nytt huvudkontor. Fastigheten är belägen just bredvid lyxhotellet Sheraton på Tegelbacken – ett drygt spjutkast från Centralstationen och en knapp kulstöt från Rosenbad, med OS-mått mätt. Det ursprungliga huset ska rivas och om några år flyttar politiker och tjänstemän in på 23 500 sprillans nya kvadratmeter. 

Prislappen? Den vill inte SKR avslöja. Trots att allt finansieras med skattepengar saknas insyn. 

SKR är i grund och botten en intresse- och arbetsgivarorganisation, och lyder därmed under samma lagar och regler som andra sådana föreningar. Möjligheterna till sekretess är betydligt större än för myndigheter. 

Media och intresserade medborgare kan därför bara gissa vad bygget kommer kosta. Runt 2 miljarder kronor, uppskattade tidningen Fastighetsvärlden för några år sedan. Och det lär ha stigit sedan dess, uppger experter enligt SVT

”Man kan också se det som en investering” enligt Lena Dahl, vd på SKR företag. Investering för vem, kan man undra. Ute i landet dras kommuner och regioner med stora underskott. 

Inte minst SKR själva har larmat om de ekonomiska svårigheter som väntar när allt färre ska försörja allt fler. 40-talisterna fyller 80 och gruppen ”äldre äldre” beräknas därmed öka med 50 procent under 2020-talet. Vilka ska koka gröt, bädda sängen och hjälpa alla dessa åldringar på toaletten när hemtjänsten redan i dag springer benen av sig?

Skulle skattebetalarnas surt förvärvade slantar komma bättre till nytta om de bekostade, säg, fler äldreboenden i stället för nya kontor?

SKR äger genom sitt fastighetsbolag redan ett helt kvarter precis invid Slussen i centrala Stockholm. Det är möjligt att lokalerna behöver uppdateras, men är det värt priset? Skulle skattebetalarnas surt förvärvade slantar komma bättre till nytta om de bekostade, säg, fler äldreboenden i stället för nya kontor? 

Hemlighetsmakeriet inger inte direkt förtroende. I det större perspektivet är bristen på transparens ett demokratiskt problem. Medlemmarna – kommuner och regioner – är inte vilka organisationer som helst. 

Med tiden har också SKR centralt kommit att få en myndighetsliknande roll, särskilt när det gäller sjukvård. SKR jämför kötider, ger ut behandlingsriktlinjer och motverkar psykisk ohälsa. Ungefär det Socialstyrelsen ska ansvara för, alltså. Samma invändning har Riksrevisionen. 

I en rapport från 2017 kritiseras regeringens splittrade styrning av vården. SKR får exempelvis miljardbidrag utan ordentlig uppföljning. Sedan dess har lite hänt i samarbetet.

Även i pandemin har SKR fått en betydande roll, bland annat för vaccinering och testning. Kritik hörs från läkarhåll och statsvetare protesterar. Regeringen använder SKR som en låtsasmyndighet, menar Louise Bringselius, förvaltningsforskare i Lund. 

SKR har nästan blivit som en stat i staten. Då fordras transparens. För tyvärr byggs inte huvudkontor för låtsaspengar.