Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Anna Dahlberg

Centern har blivit ett ideologiskt fartblint parti

I sin privatiseringsiver blundar Centerpartiet för alla de fallgropar som finns, skriver Anna Dahlberg. Foto: patrick Trägårdh
Foto: PATRICK TRÄGÅRDH/TT / TT NYHETSBYRÅN

Att hals över huvud privatisera förmedlandet av jobb är usel politik. Centerpartiet har blivit ideologiskt fartblint.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Februari är här - och det betyder inte bara peak snoriga barn, utan också högsäsong för nätläkarna. I Stockholms tunnelbana påminner företaget Kry om att läkarbesök för barn upp till 20 år är gratis under rubriken "Vabruari".

Signalen går inte att missuppfatta. Om ditt barn drabbas av en rejäl förkylning och/eller feber kan det vara en bra idé att ringa en läkare för rådgivning. Ursäkta? När blev det normalt att kontakta läkare för att ens barn har fått en vanlig flunsa?

Inte undra på att kostnaderna för nätläkare skenar, och det utan att primärvården har avlastats på något märkbart sätt. 

Det visar hur svårt det är att hitta fungerande marknadslösningar inom den skattefinansierade välfärden. Fallgroparna är många: ökande kostnader, oseriösa aktörer, snedvridna incitament med mera.

Få skulle i dag säga att skolmarknaden blev ett lyckat experiment. Trots att det har gått mer än ett kvartssekel sedan friskolereformen genomfördes finns systemfelen fortfarande kvar. I Gävle exempelvis startades nyligen en skola som har direkta kopplingar till den radikala moskén i staden. 

En annan välfärdsmarknad som har dragits med stora problem är assistansbranschen, för att inte tala om de numera nedlagda etableringslotsarna. 

S har bara nickat snällt och valt att gilla läget

Man kan tycka att de erfarenheterna borde mana till viss försiktighet innan man kastar sig in i nya privatiseringsexperiment. Inte minst har det visat sig vara väldigt svårt att backa bandet när företag väl har etablerat sig på en marknad. 

Men så resonerar inte Centerpartiet. Tvärtom är det full fart framåt som gäller. I ideologiskt renlärig anda ska arbetsmarknadspolitiken kastas om så att privata företag tar över förmedlandet av jobb. Arbetsförmedlingens roll reduceras till att kontrollera de arbetssökande och de fristående aktörerna.

Redan år 2021 ska förändringen vara fullt genomförd, enligt Januariöverenskommelsen. Socialdemokraterna har bara nickat snällt och valt att gilla läget.

Entusiastiska centerpartister brukar peka på Australien och Storbritannien som två lyckade exempel. Men det är länder som har en helt annan arbetsmarknad med enkla jobb och låga löner.

Den svenska utmaningen är väsensskild. Vi har den lägsta andelen enkla jobb i hela EU och bland de högsta ingångslönerna i västvärlden. Samtidigt tillhör tre fjärdedelar av de arbetslösa "utsatta grupper". 

Det handlar alltså inte bara om att matcha sökande mot lediga jobb, utan uppdraget består i hög grad av att rusta de arbetslösa så att de steg för steg kan ta sig närmare den reguljära arbetsmarknaden. Arbetsförmedlingen har alltmer kommit att likna ett integrationsverk. 

Hur ska fusket med nystartsjobben stävjas?

Det framstår som en mardröm att utforma ett ersättningssystem för detta. Lyssnar man på arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) kommer ersättningen att vara helt resultatbaserad. Företagen ska alltså inte få en enda krona innan de har lyckats med uppdraget att få en arbetslös i arbete under en längre tid.

Det låter ju bra. Men vad betyder egentligen "varaktig sysselsättning" som det står i Januariöverenskommelsen? Är kraftigt subventionerade anställningar som nystartsjobb att betrakta som varaktig sysselsättning? Kommer de planerade etableringsjobben att räknas dit? 

Redan i dag pågår ett omfattande fusk med nystartsjobben. Enligt en färsk granskning beviljas över 40 procent av jobben på felaktiga underlag. Arbetsförmedlingens kontroll av bidragsjobben bedöms som helt otillräcklig.

Hur ska det då inte se ut om det är privata aktörer som ska slussa ut arbetslösa till nystartsjobben - och få betalt för denna tjänst? Incitamenten att larma om eventuella oegentligheter kommer rimligen att vara små.

Stor risk för "cherry picking" av de arbetslösa

Men låt oss anta att det främst är riktiga jobb som privatförmedlarna förväntas vaska fram. Frågan är om något företag över huvud taget kommer att vilja etablera sig under de villkoren. 

Om de ändå gör det kommer de troligen att ägna sig åt vad nationalekonomer kallar för "cherry picking" eller "cream skimming". Det betyder att man väljer ut de mest lönsamma och satsar på dem - i det här fallet de arbetslösa med störst jobbchanser. 

Även om tanken är att "jobbpengen" ska individanpassas kommer privatförmedlarna snabbt att identifiera var vinstmarginalen är som störst. Det är sådant som företag är proffs på medan politiker brukar vara glada amatörer. Se vabruari-barnen ovan.

Det troliga är därför att Lööf och Johansson kommer fram till att de privata förmedlarna måste få betalt för andra tjänster också, såsom att slussa arbetslösa vidare till utbildning, praktik med mera. 

Här uppstår en rad nya frågor: hur prissätter man sådant så att olika arbetslösa verkligen får rätt insats? Och ska de privata aktörerna ha obegränsad rätt att skicka sina kunder till dyra arbetsmarknadsutbildningar, exempelvis för att bli busschaufför? I dag kräver detta ett myndighetsbeslut - kallat programbeslut - och skattebetalarna står för kostnaden. 

Reformen lär sjösättas mitt i en lågkonjunktur

Så där kan man fortsätta. Ju mer man synar förslaget desto fler blir oklarheterna. Det är en oerhört komplicerad operation som S/MP-regeringen ska genomföra i all hast för att tillfredsställa Centerpartiet. 

Troligen kommer reformen dessutom att tajmas med nästa lågkonjunktur. Det framstår som allt annat än ansvarsfullt. Först hårdbantas Arbetsförmedlingen, sedan ska den styckas upp. Verkligheten får snällt vänta.

Forskningen ger inget stöd för att fristående aktörer skulle vara mer effektiva än offentliga på arbetsförmedling. Likväl kan det finnas skäl att pröva sig fram med fler privata alternativ - exempelvis matchningsföretag som kan specialisera sig på vissa grupper.

Det handlar inte om privat eller offentligt, utan om att hitta den mest effektiva mixen av bådadera. Både professor Lars Calmfors och den färska utredningen om framtidens arbetsförmedling pekar i den riktningen.

Högerdebattörer brukar oja sig över LO:s osunda inflytande över politiken. Nu är det i stället Almega som i armkrok med Centern har tagit över samma roll.

Sverige skulle må bra av en paus från brådstörtade privatiseringsexperiment.

 

Läs också: Vanskötsel värdig en bananrepublik

 

I spelaren nedan: Årets svensk, skolexperten Hamid Zafar, intervjuas om hur man får bukt med skolstöket i Ledarsnack.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!