Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Ann-Charlotte Marteus

Tänk om lite disciplin förebygger våld i skolan

Svensk skola är stökig, särskilt i socioekonomiskt svaga skolor. Foto: SHUTTERSTOCK

Skolor väljer förebyggande arbete framför disciplinåtgärder, enligt Skolverket. Men om det funkade skulle väl skolan - funka?

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Ännu en förtvivlad text om svensk skola levererades av Aftonbladets Peter Kadhammar i tisdags. Han återger bland annat elevers berättelser, som de berättats för Skolinspektionen: 

"Väldigt mycket folk. Inget lugnt rum, det skriks hela tiden... Folk knackar och springer in på lektioner... Brandalarm, lärare blir slagna, stölder... Tre lärare har blivit misshandlade de senaste veckorna."

Samtidigt, denna höst, var det klackarna i taket hos Skolverket. En glad kvinna från myndigheten berättade för SVT om en ny rapport, om ordning och disciplinåtgärder i skolan. Och det var goda nyheter! 

Landets rektorer vet mycket väl vad de kan vidta för disciplinåtgärder - men de föredrar att jobba förebyggande, med samtal, dialog, stödinsatser och elevhälsa, enligt rapporten.

Inte undra på att Skolverketdamen var glad. "Jobba förebyggande" är ju rena förvaltningsporren. Finare än så blir det inte. 

Lärare visar ut "i en mjukare form"

I själva verket är rapporten ytterst beklämmande. Många intervjuade lärare framstår som rent strykrädda.

Generellt anser lärarna att en sträng ton kan "riskera ett låst läge". Därför är det bra om man exempelvis kan samla in mobiltelefoner "under mjuka förhållanden", på ett icke-auktoritärt sätt. 

Om man försöker ta telefonen finns alltid risken att en elev vägrar: "Då hamnar man ju i ett svårt läge, därför att man känner ju någon slags press att vara den som bestämmer där inne", säger en lärare.

Om man är auktoritär och "väldigt jobbig" kan det "tända en gnista av att fortsätta provocera", berättar en annan. Så man måste vara noga med att "bemöta dem på ett respektfullt sätt".

Mästerbutlern Jeeves kunde inte ha uttryckt det mer underdånigt. Man måste först och främst vara respektfull mot dem som jäklas. 

Att utvisa en störande elev ur klassrummet kan också leda till vägran - och läraren har ju ingen rätt att fysiskt tvinga ut en elev. Därför försöker lärare utvisa "i en mjukare form": man ber eleven att gå ut. "Det blir en frivillig utvisning i form av en överenskommelse", skriver Skolverket utan vidare kommentarer. 

Hur ofta, undrar man, är lovprisningen av "samtal", "dialog" och "respekt" omskrivningar för att vuxenvärlden har retirerat och eleverna tagit makten? 

Anmälningar om hot och våld ökar

Men i Skolverkets slutsatser ryms inte ett uns av oro över den märkliga maktobalans som vittnesmålen röjer. Nej, allt funkar finfint, med förebyggande arbete i centrum. 

Myndigheten noterar visserligen att de intervjuade eleverna talar mycket om vikten av studiero och trygghet, och att "de vill ha vuxna som säger ifrån" - men kopplar inte detta till att många lärare faktiskt inte tycks våga säga ifrån.  

Om svensk skola fungerade utmärkt överallt vore rapporten lika bagatellartad som den låtsas vara. Men så är det ju inte. Svensk skola är stökig, särskilt i socioekonomiskt svaga skolor. Enligt Arbetsmiljöverket har anmälningarna om grovt hot och våld nästan fördubblats på fem år. Och de senaste åren har sju av tio kommuner höjt säkerheten vid sina skolor, enligt en enkät i Dagens Samhälle

Bara en tanke; om lärare hade haft mer auktoritet och pli - och inte riskerade att anmälas till Skolinspektionen eller Barn- och elevombudsmannen om de hävdar sin makt - kanske det hade förebyggt behovet av kameror, väktare och utbildningsinsatser om hot och våld i skolan?

 

Läs också:

Dagens betygssystem gör barn som kämpar till förlorare

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!