Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Ann-Charlotte Marteus

Nätläkarnas affischer är som ytlig sminkreklam

Nätläkarföretagen annonserar i kollektivtrafiken och i tv har en glassig ton som minner om sminkförsäljning. (Bilden ovan har ingen koppling till nätläkarföretagen.)
Foto: / SHUTTERSTOCK

Är nätläkarnas reklamkampanjer etiskt försvarbara?

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Om du inte tog din patient i hand och presenterade dig, så fort du klivit in i undersökningsrummet, blev du underkänd. Så lydde reglerna när vi läkarstudenter skulle undersöka patienter på Södersjukhuset i Stockholm, under uppsikt av en handledare. 

Läkarrollen var stadd i förändring: den gudaliknande, kliniskt kyliga läkaren skulle stiga ner och bli mer respektfull och jämlik. 

Men det var inte bara artighet. Vi kunde lära oss en del av patientens handslag. Kändes det normalt eller kraftlöst, var huden varm eller kall, fuktig eller uttorkad? Våra händer var ju redskap. 

Vi knackade på patientens rygg för att känna lunghålornas gensvar. "Du måste lägga handen tätare mot huden, annars känner du inget", sa handledaren.

Stetoskopet kom förstås också till användning när vi skulle lyssna på lungor och hjärtklaffar.

Nätläkare med stetoskop - varför då?

Jag kom att tänka på detta när jag läste en debattartikel i Läkartidningen om de nya nätläkarföretagen. Debattören och läkaren Jan Halldin anser att nätläkarnas marknadsföring är både missvisande och oetisk: 

På affischer i kollektivtrafiken möts vi av en tjusig figur i vit rock, ibland med ett stetoskop runt halsen. Stetoskop! Hur i hela fridens namn använder man ett stetoskop via telefon?

Och varför behöver läkaren bära vit rock för att prata i mobilen? Är den ett skydd mot virtuellt blod? Digitala diarréer?  

Företagen utnyttjar helt uppenbart symboler för medicinsk kompetens och akademisk tyngd i syfte att locka kunder och, kan man anta, för att ge intryck av att en nätkontakt är exakt samma sak som ett kroppsligt vårdbesök. 

Vem riktar sig nätläkarnas reklam till?

Javisst, smartphones kan säkert användas inom sjukvården för att spara resurser och, inte minst, för att underlätta för exempelvis kroniker och människor i glesbygd. Men är det till dessa grupper nätläkarna vänder sig med sin reklam?

Inte nödvändigtvis... 

Ett av företagen ståtar just nu med en tv-reklamkampanj där en vacker ung kvinna knallar igenom en tunnelbanevagn, småleende mot kameran. Någon hörs hosta i hennes närhet och hon hoppar till, brydd, alltmedan hon berättar för oss hur bra och tidssparande det är med en doktor i mobilen. 

Vår solidariskt skattefinansierade svenska sjukvård är förstås inte alls behjälpt av att unga, friska stockholmare lär sig att de bör kontakta Dr Dreamy på hans mobil så fort de börjar nysa.

Tvärtom, sådana excesser har vi inte råd med. 

Och vad händer med förtroendet för läkarkåren när nätdoktorer saluför sina tjänster med en framtoning som påminner om sminkförsäljning i den högre skolan? 

Enligt Jan Halldin strider nätläkarnas reklam mot Läkarförbundets etiska regel nr 19, som säger att "läkaren ska avhålla sig från påträngande marknadsföring". Andra etiska regler som är i fara, menar Halldin, är den som säger att läkare ska "bidra till att medicinska resurser används på bästa sätt till gagn för patienterna" och den om att läkare inte ska ge råd eller behandling utan att ha undersökt en patient. Och med undersökt menar Jan Halldin kroppsundersökt.

Läkarkåren har en del att diskutera om sin roll i vår nya sköna smartphonevärld. Medborgare och politiker som värnar den svenska sjukvårdsmodellen bör också intressera sig. 

För vad händer med stödet för sjukvårdssystemet om förtroendet för läkarkåren börjar undergrävas? 

Läs också:

Nätdoktorn har flyttat in i vårdens vilda västern

Gratis doktor i mobilen är ju rena galenskapen

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!