Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Ann-Charlotte Marteus

Marteus: Sätt stopp för hyperräntorna

OCKERRÄNTOR. Åtala sms-hajarna och/eller sätt ett räntetak. Se över konsumentkreditlagen. Och reglera själva snabbheten - i dag kan man få pengarna samma dag. Foto: Åke Thim

Myndigheternas ointresse för sms-lån är ett haveri.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

I januari 2011 var det klackarna i taket hos Kronofogden. De obetalda skulderna för sms-lån hade minskat med 40 procent under 2010, jämfört med 2009.

"Det är ett gigantiskt framsteg", sa Janne Åkerlund på Kronofogen. "Allt fler inser konsekvenserna av att ta de här lånen."

Men tillnyktringen var bara tillfällig. Om 2012 fortsätter som det började, kommer kronofogden att få in minst lika många ärenden om obetalda sms-lån som det mörka året 2009.

I tisdags riktade SVT strålkastarna mot sms-hajarnas effektiva räntor, som ligger på fantasinivåer: från flera hundra till flera tusen procent. Kan det vara lagligt? Knappast. För 17 år sedan avgjorde Högsta domstolen att en ränta på 132 procent var för hög. Problemet är att ingen misstänkt ockrare har åtalats sedan denna framgång.

 

Varför? Myndigheterna skyller på varandra. Det är någon annans ansvar. Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson, med ett förflutet som hög jurist, såg ut som om nån hade bett honom rota i ett gatuköks sopor när han förklarade att KO minsann inte ägnar sig åt att polisanmäla några sms-utlånare. (Rapport 5/9)

Man anar ett klassperspektiv bakom myndigheternas ointresse och okunskap: medelklassens högskoleutbildade statstjänstemän sitter inte på kontorstoan och söker sms-lån med kallsvetten rinnande. Sms-lån är något som De Andra får problem med; de där underklasstyperna som så underhållande skälls ut för sin omoraliska livsstil i Lyxfällan, av två tjänstemannalika medelklassgrabbar.

Efter SVT:s kartläggning av fantasiräntorna, har nu Åklagarmyndigheten kontaktat Konsumentverket om ett möte - "inom en inte alltför avlägsen framtid". Finns det en ärlig ambition bakom den inviten, eller kommer allt att rinna ut i sanden när strålkastarljuset släckts?

Det får inte ske. Här finns mycket att göra.

 

Den 1 januari 2011 kom en ny konsumentkreditlag. Kraven på hajarna ökade. De måste redovisa den effektiva räntan. De måste alltid göra kreditupplysning. Och de måste förklara lånet så att kunden kan bedöma "om kreditavtalet passar hans eller hennes ekonomiska situation".

På Folkias hemsida anges den effektiva räntan laglydigt, men i text förklarar man för kunden hur det egentligen ligger till: "Små lån med kort återbetalningstid ser alltså missvisande dyra ut när man anger effektiv ränta." Man vill tona ner kostnaden/risken, uppenbarligen.

Följs den nya lagen? Är den hård nog? Det borde ses över.

 

Om lånehajarna inte får tillbaka sina pengar, hamnar ärendet hos Kronofogden. Och om kundens ekonomi går åt skogen, kan hen få hjälp av kommunen med skuldsanering. Vilket är helt rimligt. Men det blir alltså det allmänna som får betala, till slut.

Samtidigt hjälper emellertid staten sms-hajarna att ragga kunder. I skepnad av Anders Borgs kassako, Svenska spel, lockar staten till dobbel och gödslar särskilt utanförskapsområden med beroendeframkallande Jack Vegas-maskiner. Hajarna gnuggar händerna.

Åtala sms-hajarna och/eller sätt ett räntetak. Se över konsumentkreditlagen. Och reglera själva snabbheten - i dag kan man få pengarna samma dag. Det gör sms-lånen till bankvärldens Jack Vegas, fast med vinstkick varje gång. En desperat människohjärna är helt enkelt inte rustad att motstå sådana frestelser.