Ann-Charlotte Marteus

Läraryrket kan inte vara ett skitjobb

Foto: Peo Möller

Ge lärarna en larmknapp så att de slipper vara lärare slash väktare slash kurator.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Hur kunde det gå så långt att ett högstadium i Malmö till slut stängdes av lärarnas skyddsombud på grund bråk och kaos?

Värner Rydénskolans problem är inte nya. I oktober 2014 kontaktades Sydsvenskan av desperata elever. Vid det laget hade niondeklassarna Juan Cuneyd och Hadil Assi redan ringt Skolinspektionen och Skolverket och bett dem att komma på inspektion. De hade också gjort en namninsamling med krav på en tryggare och lugnare skola. Många lärare skrev på.

Cuneyd och Assi berättar för Sydsvenskan om dagen då 18 lärare var sjukskrivna, om ständigt nya vikarier, om inställda lektioner på grund av lärarbrist.


Bråk, hot och sjukskrivna lärare är inte unikt för Värner Rydénskolan. Svenska klassrum är de stökigaste i den utvecklade världen. Lärare sjukskrivs för att de inte orkar mer - de sjukskrivs 50 procent oftare av psykiska skäl än andra yrkesgrupper, enligt Lärarförbundets sammanställning

Nyligen larmade Lärarförbundet om att 55 000 lärare kommer att saknas om fem år. Lägg därtill att många lärare överväger att sluta i förtid och att söktrycket till lärarutbildningarna är lågt medan avhoppen är ymniga.

Katastrof. Renodlad katastrof.

Högre lärarlöner behövs definitivt för att öka yrkets attraktion. Men i Finland har lärarna inga superlöner. Däremot har de status. Status är viktigt.


De kroniska problemen i Malmöskolan illustrerar svenska lärares låga status - i alla led. Var tusan höll skolans huvudman, kommunen, hus under allt kaos? Vad har skolledningen pysslat med? Varför får inte lärarna pli på sina elever?

Därför att svenska skolan är en strålande härdsmälta av tokiga prioriteringar och drivkrafter.

Många lärare förmår inte att ta i på skarpen mot sina elever. Tar de i, finns risken att skolledningen blir irriterad - på läraren. Möjligen för att skolledningen fruktar att elevens föräldrar ska bli arga och kanske anmäla saken till polisen eller åtminstone till Barnombudsmannen, Skolverket och/eller Skolinspektionen.


Även lärarna har skäl att frukta upprörda samtal och mejl från föräldrarna. Eller att föräldrarna gör ett ilsket massutskick till en armé av andra föräldrar, ett fenomen som läraren Evin Baksi skrev om i söndagens Expressen.

På många sätt tycks föräldrar och elever ha högre status i skolan än lärarna. De äger ju exempelvis skolpengen och kan dra sin kos om skolans personliga service ter sig undermålig.

Men - ingen undervisning utan lärare, så enkelt är det. Lärarnas arbetsmiljö och villkor måste bli betydligt bättre. Frågan är hur det kan uppnås.


En variant är att man renodlar lärarens roll: läraren undervisar. Om en elev stökar, lyfter läraren på telefonluren. Då uppenbarar sig en elevassistent som lyfter ut bråkstaken. Samt kontaktar föräldrarna. Om föräldrarna vill prata med skolan, klaga, söka ledighet, får de nöja sig med assistenten.

Då får läraren tid till att planera lektioner, bedöma och följa upp elevers framsteg. Som om läraryrket faktiskt var ett intellektuellt yrke och inte en massa annat bjäfs.

Och blir det riktigt oroligt i skolan, tar man in vakter, precis som man planerar att göra på Värner Rydénskolan. Men man väntar inte. Man gör det direkt, så att lärarna kan undervisa i lugn och ro. Och så att elever som Juan Cuneyd och Hadil Assi får den utbildning som de har rätt till.


Följ Expressen Ledare på Facebook för tips om fler ledare och krönikor.