Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Ann-Charlotte Marteus

Jämlikhet enligt S: Alla får en usel utbildning

I stället för att kvalitetssäkra den högre utbildningen verkar regeringen för att standarden ska sänkas ytterligare. Foto: / OKÄND

Måste svenska lärare verkligen kunna läsa och skriva? Nej, för bövelen, det vore ju rena elitismen.

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

I juli levererade Gustav Fridolins utbildningsdepartement en slafsig promemoria kallad "Brett deltagande i högskoleutbildning". Syftet är att sänka kvaliteten på universitet och högskolor så att alla som har låtsasklarat Pisaskolan även kan låtsasklara en högre utbildning.

Självklart uttrycker sig inte departementet så. Men man fastslår att en breddad rekrytering till högskolan är mycket viktig - fast det räcker inte. Lärosätena måste se till att de studenter som påbörjar en utbildning också fullföljer den.

Visserligen finns det en brasklapp: de som har svårt att klara studierna ska få stöd. Men i promemorians skissartade konsekvensanalys hävdar departementet att nyordningen inte kommer att medföra någon ökad arbetsbelastning för lärarna. Den ska heller inte behöva kosta något. 

Akademiker på löpande band

Det får varken kosta ansträngning eller pengar, alltså - men studenterna ska fullfölja sin utbildning. Hur kan man tolka detta annat än att regeringen säger: "Se bara till att godkänna på löpande band!" 

Tünde Puskás, universitetslektor i Linköping, är en av dem som fasar inför regeringens nya anti-kvalitetskrav. Och hon påminner om att kvaliteten på den högre utbildningen redan har sjunkit. 

På lärarutbildningen har en av fem studenter redan nu "uppenbara svårigheter med grundläggande läs- och skrivfärdigheter", skriver Puskás på DN Debatt. Hon understryker att det inte är en fråga om utländsk bakgrund. Det är Pisaskolan som visar sina färger. 

Numera är det svårt att veta om studenter har fel på en tentafråga eller om de faktiskt kan svaret men är oförmögna att uttrycka sig på ett förståeligt sätt. 

Undermåliga arbeten godkänns, erkänner hon. Om man som lärare har returnerat en usel text tre gånger till en student, och texten till slut är "någorlunda läslig", ger man godkänt, enligt Puskás..

Regeringen tullar på kvaliteten

Stefan Löfven, utbildningsminister Gustav Fridolin och Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, känner förstås till att standarden vid lärosätena har sjunkit. I det prekära läget är de beredda att tulla ytterligare på kvaliteten. 

Det är bortom ofattbart.  

Men varför gör de på detta viset? Socialdemokraterna har aldrig haft respekt för akademisk excellens. Däremot gillar de jämlikhet. Och ingenting är väl jämlikare än att alla svenska studenter - oavsett förkunskaper, fallenhet eller egen ansträngning - får en akademisk titel? 

 

I själva verket undergrävs jämlikheten något katastrofalt av ett uselt utbildningssystem. De resursstarka klarar sig ju alltid. Exempelvis kommer de dugligaste lärarna att hamna i socioekonomiskt starka skolor. Löfvens låtsaslärare, som knappt kan läsa eller skriva, hamnar i svaga områden. Vilket innebär till att skolan kommer att misslyckas med sitt klasskompenserande uppdrag i ännu högre grad än i dag. 

I promemorians konsekvensavsnitt står det att förslaget inte kommer att leda till några "andra ekonomiska konsekvenser"; inga samhälleliga ekonomiska konsekvenser, alltså. 

Men om Sverige ska prångla ut låtsaslärare, låtsasingenjörer och låtsasläkare kommer landet att bli mycket fattigare - alldeles på riktigt. 

 

Läs också:

Gustav Fridolins tal till Sveriges föräldrar

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!