Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Ann-Charlotte Marteus

Inte ens Skolinspektionen kan skriva riktig svenska

Foto: AUCTIONET
Foto: AUCTIONET
Foto: AUCTIONET
Välstånd, samförstånd, jämlikhet - sådana tillgångar tynar om bara ett privilegierat fåtal kan uttrycka sig väl i tal och skrift. Foto: AUCTIONET

En skrattretande usel text på Skolinspektionens sajt speglar vad som är fel med svensk skola. 

Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

En gymnasielärare grunnar på Twitter: "Har Skolinspektionen en egen dag, likt kanelbullen? Vem bestämde detta?"

Kommentaren hittar jag i ett irriterat - och underhållande - twittersamtal mellan lärare. Sådana trådar dyker upp ganska ofta i mitt flöde. Och det är inte helt unikt att föremålet för lärarnas frustration är Skolinspektionen. 

Just nu informerar myndigheten om att det är dags för - fanfar! - Skolinspektionens dag 2018. Anmäl er här! Årets tema är "Att organisera och leda utmaningar".

Redan här anar härdade lärare - och skoldebattörer - oråd. Leda en utmaning, vad betyder det ens? Det är så diffust, så substanslöst. 

Men här finns en förklarande text, låt oss se om det klarnar! (Det gör det inte.)

Management-gagg och goja

Skolinspektionen skriver att konferensen ska fokusera på elever som "vill komma längre i sin utveckling". Hm...? 

På en stor bild syns några barn i sju-åttaårsåldern. Finns det alltså elever i den åldern som säger: "Nej tack, nu får det vara bra för mig. Jag vill inte komma längre i min utveckling"? Och läraren accepterar det?

Texten ringlar vidare: "Dagen ger dig resultaten från flera av våra senaste granskningar, exempelvis om utmanande undervisning..."

Men vad är detta för märkligt språk! Vem är Dagen? Vad innebär utmanande undervisning? Ska lärare viska fram Hallands floder i raff-set? Och varför är prepositionerna helt åt skogen?  

Sedan kommer lite management-gagg: "Du får även med dig många goda exempel och framgångsfaktorer som du kan använda för att belysa och utveckla den egna verksamheten." 

"Åh, jag önskar att jag kunde belysa min verksamhet med en framgångsfaktor!" - ett yttrande som ingen nykter person har fällt, någonsin. För det är goja.

Det är som om någon på Skolinspektionen hade kört hela texten genom Google Translate via indonesiska. Det är liksom inte svenska utan en grov imitation av vårt plågade lilla språk.  

Sist i texten meddelas plötsligt att huvudtalaren är en lektor som forskar om undervisning för elever med hög begåvning. 

Jaha, så det var det de menade med "elever som vill komma längre i sin utveckling": högt begåvade elever. Men det ville de inte skriva rakt ut, eftersom svensk skola inte gärna talar om skillnader i begåvning. Eller?

Det tyngdlösa blajandet

Det mest intressanta med Skolinspektionens text är inte att den är illa skriven utan att den så skräckinjagande väl illustrerar grundproblem i den svenska skolan. 

Det tyngdlösa blajandet speglar en skolvärld där kunskaper och fakta nedvärderas och babbel premieras. Redan från späd ålder ska eleverna lära sig att reflektera och resonera i ämnen som de inte behärskar. Samtidigt är den svenska skolan tragiskt usel på färdighetsträning, som bland annat Sjumilaskolans "Rektor Hamid" har påpekat

Oviljan att tala ärligt om begåvningsskillnader och begränsningar har givit politiker betygsfrossa. Nu har vi ett betygssystem där alla kan få högsta betyg i allt, bara de klarar kunskapskraven - som självfallet är så abstrakta att ingen fattar dem. 

Inkluderingsidealet, idén att barn med stora stödbehov ska gå i vanlig klass så långt det bara är möjligt, bygger också på en tvär ovilja att se verkligheten i vitögat.

Om inte den blågula pedagogiska skutan kommer på rätt köl igen, och gör så raskt, riskerar Sverige att förlora sig själv. Välstånd, samförstånd, jämlikhet - sådana tillgångar tynar om bara ett privilegierat fåtal kan uttrycka sig klart, koncist och kunnigt i tal och skrift. 

Så enkelt är det.

 

Läs också:

Sverige producerar välfärdsanalfabeter 

 

Fotnot: I spelaren ovan visas det senaste avsnittet av Ledarsnack - ett åsiktsprogram från Expressen ledare. Denna gång med klanexperten Per Brinkemo.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!