Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Alliansens klimatpaket duger faktiskt inte

Alliansen presenterade sin klimatpolitik hos Stena Line i Göteborg på tisdagen. Foto: ADAM IHSE/TT / TT NYHETSBYRÅN

Trots allt tal om grön skatteväxling verkar alliansen vara paniskt rädd för att göra det dyrare att släppa ut koldioxid. 

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

På tisdagen presenterade alliansledarna ett "paket med samlade reformer" för att minska utsläppen och förbättra miljön. Det låter pampigare än vad det är. I själva verket för paketet - tre luftigt redigerade A4-sidor med förslag - tankarna till en servettskiss. 

Det kortfattade formatet hade inte varit något problem om förslagen i sig varit kraftfulla. Men tyvärr ger alliansen få skarpa löften. I stället är texten full av till intet förpliktigande snömos. Alliansen vill "möjliggöra", "utveckla", "förbättra" och ta "ledartröjan".

I vissa stycken blir luddigheten rent parodisk. 

Efter presskonferensen skrev Sveriges radio att "Alliansen vill sänka skatten på eldriven kollektivtrafik". Men vad man i själva verket enats om var att:

 "göra en översyn av hur och om skatten [...] skulle kunna sänkas samt om de är de mest verkningsfulla åtgärderna för att minska utsläppen".

Resolut, inte sant?

Alliansens klimatpolitik

Självförtroendet är det dock inget fel på. Paketet har namnet "Klimat- och miljöpolitik - som gör skillnad på riktigt". Men det är ett påstående som måste vara gripet ur luften, det saknar nämligen såväl kostnadsberäkningar som uppskattningar om potentiella utsläppsminskningar. Som utgångspunkt för reformer är det i praktiken värdelöst.

Paketets förtjänster finns i det långa perspektivet. Det är smart politik att premiera industrier som investerar i klimatsmart teknik och viktigt att få fram teknik för att fånga upp och lagra koldioxid.

Men trots alliansledarnas försäkringar om brådskan i klimatfrågan saknar paketet i stora stycken förslag som kan minska utsläppen här och nu.

Utformningen tycks ha fått styras av minsta motståndets lag. Alliansen tvekar inte att föreslå nya bidrag, subventioner och investeringsstöd. Men man verkar vara paniskt rädd för att genomföra något som skulle göra det krångligare eller dyrare att faktiskt släppa ut koldioxid. 

Trots att man skriver att man vill upprätthålla principerna om grön skatteväxling och att förorenaren ska betala, innehåller paketet faktiskt inte ett enda förslag om höjda miljöskatter.

Att alliansen däremot vill slopa flygskatten - och att flera allianspartier dessutom vill sänka dieselskatten för jordbrukare - är känt sedan tidigare. Vad ska man kalla det? Kolsvart skattesänkning?

Borgerlig miljöpolitik

Att det kan bli nödvändigt med beteendeförändringar som en följd av klimathotet verkar inte vara något som partiledarna överhuvudtaget har funderat på.

I stället stod Jan Björklund på pressträffen och pratade om hur "vi ska flyga grönare", trots att forskare påpekar att den snabba trafikökningen raderar ut de klimatvinster som kan göras med mer biobränsle i flygtanken.

Det är möjligt att alliansledarna faktiskt tar klimathotet på allvar. Men det är tyvärr inget som märks i det här utspelet.

 

Läs också:

Varför sprider du myter om flyget, Annie Lööf?

Ulf Kristerson verkar inte förstå att han ger noll kompensation till klimatvänliga bönder  

 

Fotnot: I spelaren ovan visas det senaste avsnittet av åsiktsprogrammet Ledarsnack. Denna gång om extremism och hedersförtryck med Ann-Sofie Hermansson och Nalin Pekgul.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!