Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

100613: På grund

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Polisen i Jämtland beklagar sig över att de saknar resurser för att kontrollera den nya sjöfyllerilagstiftningen. Länet saknar sjöpolis; möjligen ska dock polisen försöka hyra in en båt under musikfestivalen Storsjöyran i slutet av juli.
Riksdagen stiftar gärna nya lagar. Huruvida de behövs eller om det finns resurser att kontrollera lagens efterlevnad verkar ofta vara av underordnad betydelse.
Sannolikheten för att det blir några nykterhetskontroller på de jämtländska sjöarna är alltså extremt låg, och så är det på de flesta håll i landet.
Från den 1 juni är det kriminellt att framföra en båt efter att ha druckit ett par folköl, förutsatt att båten är större än tio meter eller att den går snabbare än 15 knop. Här brister riksdagen fullständigt i konsekvens. Varför ska båtar som går 13 knop befrias? Borde även rattfyllerister i veteranbilar som inte går tillräckligt snabbt undantas?
Justitieminister Beatrice Ask har ändå framhållit att det handlar om att båttrafik ska jämställas med vägtrafik och därför ska promillegränsen för sjöfylleri sättas vid just 0,2 promille. Problemet med att jämställa sjösäkerhet och trafiksäkerhet är att det inte går; enbart det faktum att väjningsmöjligheterna är oändligt mycket större på en insjö eller i ytterskärgården än på en motorväg understryker det.

Justitieministern, eller någon annan politiker för den delen, har inte haft något beslutsunderlag mer än att man tycker att alkohol och båtar snabbare än 15 knop inte hör ihop.
Hur stort är då problemet egentligen?
Dödsolyckor på sjön på grund av att någon berusad båtförare kört på en annan båt är väldigt ovanligt. En person om året, eller? Beatrice Ask kanske sitter på någon hemlig kunskap. Enligt sjöfartsverkets statistik framgår det i alla fall att endast en person omkom vid en kollision mellan två båtar år 2007.

Till saken hör
att Sverige redan hade en sjöfyllerilagstiftning före den 1 juni, mot grovt sjöfylleri. Den som utgör en sjösäkerhetsfara kan både stoppas och lagföras oavsett båtstorlek och hastighet på sjön.
Det var en fullt tillräcklig lag. Ändå väljer Sveriges riksdag utan något som helst beslutsunderlag att införa en ny och högst godtycklig lagstiftning.
Denna nya lag är ett exempel på hur lätt det går inflation i nya lagar. Och med den konstruerade parallellen mellan trafiksäkerhet och sjösäkerhet torde det bara vara en tidsfråga innan riksdagen kriminaliserar folk utan flytväst med hänvisning till bilbälteslagen.
När sjöfyllerilagen debatterades i riksdagen sade Lennart Pettersson (C): "Jag erkänner gärna att jag inte har någon som helst sjövana och inte heller någon som helst kunskap om båtar."
Därefter satte sig ledamot Pettersson ner i bänkraden och tryckte på JA-knappen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!