Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

070208: Behåll hängslen och svångrem på

Gunnar Sträng i riksdagens talarstol socialdemokratisk finansminister 19551976. Bar alltid både hängslen och svångrem och blev en symbol för stabila statsfinanser.
Framgångssagan om de svenska statsfinanserna handlar till stor del om självpåtagna begränsningar. Sverige valde att följa reglerna för valutaunionens stabilitetspakt och vi införde en ny budgetprocess med tak för statens utgifter och ett överskottsmål för de offentliga finanserna.

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Erfarenheten av den

ekonomiska krisen i början av 90-talet och av den ansvarslösa ekonomiska politiken under 70- och 80-talen gav stark politisk och folklig legitimitet åt budgetdisciplinen. Utan denna legitimitet hade den förre statsministern Göran Perssons ställning aldrig blivit så stark. Han blev en symbol för ordning och reda i statens finanser. I sak var de strama tyglarna också mycket framgångsrika. Sverige blev snabbt ett mönsterland och statsskulden minskade överraskande fort.

Trots detta har kritiken

mot de olika taken, pakterna och målen varit konstant, främst från vänsterhåll. Man har menat att de finanspolitiska reglerna är odemokratiska eftersom de ligger fast oavsett politisk majoritet och att andra frågor, som arbetslösheten eller bristen på folk i vården, är viktigare än att uppfylla sådant som EMU-kriterier. Under januari har vd:n för Svenskt Näringsliv och förre riksbankschefen Urban Bäckström anslutit sig till kritikerna och menar att det är viktigare att öka kapaciteten i svensk ekonomi än att hålla fast vid överskottsmålet. Om staten har pengar över ska den inte spara utan sänka skatterna. Finansminister Anders Borg svarade i går i DN att överskottet ska bestå, i alla fall över nästa val. Det var ett välkommet besked. 90-talskrisen är inte så långt borta och det är extra farligt för en koalitionsregering att börja rucka på regelverket. Om alla särintressen i regeringen tror sig kunna skaffa fram pengar genom att försämra budgetdisciplinen har de borgerliga partierna inte lärt sig någonting och blir ett lätt byte för oppositionen.

Samtidigt är det bra

att Bäckström tar upp diskussionen. Finanspolitiken är inte huggen i sten och bör debatteras och ifrågasättas som all annan politik. Att ansvariga politiker hänvisar till abstrakta pakter och formella regler kommer i längden att urholka legitimiteten och öka risken för populism. I Norge har till exempel det högerpopulistiska Framstegspartiet blivit landets näst största på grund av sin kritik av att miljarderna i oljefonden inte används till slitna skolor och dåliga vägar. Överskott, budgettak och stabilitetspakter är inga självändamål. De är medel för att bibehålla sunda statsfinanser och fortsätta den goda ekonomiska utveckling som Sverige åtnjutit i snart tio år. Om detta bör svenska finans- och statsministrar tala passionerat länge än.