Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Lärarutbildningen sabbar den svenska skolan

Jan Björklund får hemläxa. Foto: ANDERS WIKLUND/TT / TT NYHETSBYRÅN//PETRO FEKETA

Om Sverige ska ha en skola i världsklass krävs också världens bästa lärare. Då går det inte att ha en usel lärarutbildning. 

Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

2011 började de första studenterna på den nya lärarutbildningen. Den var en av Jan Björklunds (L) största reformer som skolminister. Nu skulle det äntligen bli ordning och reda i klassrummen.  

Björklund fixade inte lärarutbildningen 

Sex år senare är han missnöjd med resultatet: ”Lärarutbildningen i Sverige är undermålig. Här kommer det att behövas ytterligare mycket stora och genomgripande reformer” (SvD 24/9). Skoldebattören och högstadieläraren Isak Skogstad håller med honom.

Lärarutbildningen måste förändras i grunden, skriver Skogstad (SvD 26/9). Ut med de flummiga pedagogiska teorierna som saknar verklighetsförankring. In med praktisk kunskap, metodik och hjärnforskning. 

Han har rätt. De nyutexaminerade lärarna förbereds inte på vad som väntar dem i klassrummet, det bekräftas också av statistiken. Av nyutbildade lärare anser 90 procent att de saknar metoderna som krävs för att kunna genomföra undervisningen. Det skriver hjärnforskaren Martin Ingvar i den nya boken Kunskapssynen och Pedagogiken. 

Det visar på lärarutbildningens misslyckande. Vad är den till för om den inte lyckas lära ut de grundläggande metoder som behövs för att undervisa? Det är ju dess främsta uppgift. 

Med tanke på att den svenska skolan plågas av ordningsproblem är det än viktigare att lärarstudenter får veta hur man behärskar klassrumssituationen. Då duger det inte att kunna rabbla teorier utformade av pedagoger från förra sekelskiftet, som det ser ut i dag. Det krävs konkreta strategier för att hantera vanliga klassrumsproblem.  

Kaos i klassrummen 

Hur gör man när eleverna vägrar lyssna? Hur gör man när det uppstår bråk? Kalla det kristräning för lärare. 

Det kan tyckas tjatigt med allt tal om ordning och reda i klassrummet. Men studiero är faktiskt en förutsättning för att man ska kunna lära sig något, annars kortsluts hjärnan. När människor upplever sig hotade, exempelvis när det blir bråkigt i ett klassrum, går all tankeverksamhet åt till att lösa problemet. Säkerhet går före inlärning, enligt Martin Ingvar. 

Alltså är det särskilt viktigt att alla blivande lärare får lära sig hur man skapar en god studiemiljö. De kan vara hur kunniga som helst inom sitt område, men om de inte kan få tyst på en klass spelar det ingen roll. Det är något som många som redan jobbar i skolan också skulle behöva lära sig. Därför vore det bra med statlig fortbildning för lärare, där de får feedback gällande sin undervisning. 

Dagens lärarutbildning är, precis som Björklund säger, undermålig. Det är inte bara en förlust för de nykläckta lärarna, utan framför allt för de elever som nekas en god skolgång på grund av det ständiga stöket. 

 

Läs också:

Skona lärarna från självutnämnda orakel 

Usel utbildning ger usla lärare 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!