Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Under 2011 omkom
30  vid halt väglag

Under 2011 omkom 30 personer i Sverige vid körning på halt väglag.

Av dessa fick 15 stycken sladd. I de fallen fastställer Trafikverket med säkerhet halkan som olycksorsak.

Att tänka på vid halt väglag

Det mest förrädiska väglaget är den svarta halkan. Den syns inte och kommer blixtsnabbt när fukt på körbanan fryser till is.

 

Här är några av trafikverkets varningar och tips vid körning på vintervägar.
Sänk hastigheten och håll avstånd med rejäl säkerhetsmarginal.
När lufttemperaturen är några plusgrader kan vägbanan vara kallare. Då bildas is. På broar kyls vägbeläggningen snabbare ner och fukt ombildas till förrädisk frost och is.
Även på vägar som ser torra ut finns risk för halka på skuggiga partier där kylan dröjer sig kvar längre.
Risken för halka är extra stor nere i svackor där temperaturen kan vara flera grader lägre än på mer höglänta sträckor. Längs sjöar och vattendrag driver fukt in på vägen och fryser snabbt till is.
Ett försäkringsbolag har kommit fram till att halt väglag i kombination med mobiltelefonsamtal väsentligt ökar olycksriskerna i trafiken. Vid halka krävs att all uppmärksamhet inriktas på körningen.
Byt till vinterdäck i god tid – senast den 1 december enligt lagen. Mönsterdjupet måste vara minst 3 mm.
Se till att ha god sikt. Fyll på spolarvätska med frostskydd – det går åt mycket spolarvätska när saltstänk från vägen kletar ner vindrutan och försämrar sikten.
Se till att du har en effektiv isskrapa och snöspade i bilen. Reflexvästar.
Ha startkablar i bilen – du själv eller någon annan kan behöva hjälp.
En varm filt och varma kläder är bra att ha om du blir stående under färden.

- Genomgången visar mycket tydligt hur effektivt det är med antisladdutrustning. Samtliga fordon utom ett som var inblandade i dödsolyckorna saknade antisladd, säger Magnus Lindholm, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket.

Tre av sladdolyckorna med dödlig utgång inträffade på motorväg. Övriga på 50-, 70- och 90-vägar utan skydd för mötande trafik.

- De vägar, oftast 2+1-vägar där körriktningarna är avskiljda med mitträcken eller staket finns knappt med i olycksstatistiken. Det visar vilken trafiksäkerhetsmässig betydelse det arrangemanget har också vid halt väglag, fortsätter Magnus Lindholm.

Tunn is var det väglag som rådde vid 12 av de 15 dödsolyckorna med sladd. Snö/snömodd och tjockt packad is i de övriga fallen.

Det är i Norrland och Mellansverige de flesta halkolyckorna inträffat.

Bara två av de dödliga sladdolyckorna under 2011 inträffade i Sydsverige. En i Skåne i oktober och en i Blekinge i februari.

- Det vanliga förloppet är att en personbil får sladd, glider över på mötande vägbana och kolliderar med bil som kommer från motsatt håll.

Trafikverkets kortfattade beskrivning av olyckan på väg 118 som orsakade Hanna Awads död lyder:

"Kvinna får sladd på fordonet och fordonet går sedan med bakdelen mot mötande personbil. Krocken gör kraftig intryckning i höger bakdel".