Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Vill varna andra: "Jag var ytterst nära att dö"

Svårt skadad. Axel Schylström var ytterst nära att dö vid olyckan när han klättrat upp på tågtaket för att surfa.
Foto: Björn Persson
Minns inget. Axel Schylström var medvetslös lång tid efter den svåra olyckan. Han intensivvårdades i Linköping fyra månader och genomgår fortfarande operationer och behandlingar för de 70-procentiga brännskador han ådrog sig.
Foto: Björn Persson

Dödsleken har väckts till liv i Sydsverige.

I veckan tågsurfade två män på ett Krösatåg mellan Karlskrona och Emmaboda. Tågvärden upptäckte hur de klamrade sig fast utanför den sista vagnen. Farten var runt 100 kilometer i timmen.

- Absolut livsfarligt. Ge inte efter för kamrattryck och dumma impulser, säger Axel Schylström, som för två år sedan fick 16 000 volt genom kroppen. Han lider fortfarande svårt av de tredje gradens brännskador som täckte 70 procent av kroppen.

Många har dött

Tågsurfning är förbjudet i många länder. Det handlar om att klättra upp på ett tåg och befinna sig på dess utsida under färd.
Vanliga olyckor är kollisioner, elchocker från kontaktledningar eller strömskenor, skador då man faller eller hoppar av, bli överkörd av själva tåget, samt att krossas mellan tåget och perrongen.
Tågsurfning förekommer i hela världen. Aktiviteten lär härstamma från Sydamerik. I Brasilien omkom bara under 1989 150 personer i tågsurfningsolyckor.
Det förekommer även i Sverige, framförallt i Stockholms tunnelbana och pendeltåg, samt på Göteborg spårvagnar. Och nu senast på Krösatågen i Blekinge.

Krösatåget bromsade in i Spjutsbygd. Där väntade polisen på tjuvåkarna.

Ingen skadades. Den här gången.

- Jag var upprymd. Det var studentvecka. Vi var två kompisar som fick för oss att hoppa upp på tågtaket. Jag minns inga detaljer, säger Axel Schylström som då 19 år gammal var A-lagsspelare i Norrköpingsklubben Sleipner.

Han rörde aldrig högspänningsledningen ovanför tågsetet. Men närheten orsakade ett överslag som kastade en ljusbåge med 16 000 volt och hög strömstyrka rakt genom hans kropp.

- Min kompis blev svedd, men klarade sig. Själv var jag ytterst nära att dö.

Axel Schylström kommer aldrig att bli helt återställd. Åren sedan olyckan har helt ägnats åt rehabilitering och operationer.

- Det var inte bara huden som brändes. Den starka strömstyrkan skadade även nerver och trängde djupt in i kroppen.

- För allt i världen, köp biljett. Anta utmaningar, sök äventyr och hisnande, djärva, strapatsrika aktiviteter. Men ge er inte på att tågsurfa. Det är ingen stor upplevelse. Bara direkt livsfarlig. Urkorkat, varnar han.

Mest i större städer

Det är främst storstäderna som haft problem med den här trenden. Unga män försöker visa sig på styva linan genom att klättra upp på tågtaken eller hålla sig fast på kopplingslänkarna mellan pendeltågens och tunnelbanans vagnar.

I Malmö vet polisen att det förekommer, men några allvarliga olyckor har inte inträffat.

Söndertrasad kropp

För ett par år sedan var det populärt att filma de våghalsiga och dödsföraktande tågsurfningarna med egen eller kamraters mobilkamera. Och sedan lägga ut sekvenserna på Youtube. Det finns fortfarande gott om sådana liveupptagningar på internet.

Där skulle 22-årige Martin Harris i Danmark också lägga ut sin film när han efter en fotbollsmatch klättrade upp på taket till tåget mellan Ringkøbing och Lem på Jylland. Hans tidigare inslag på nätet hade han spelat in när han hängt bakom tågets sista vagn. En kick som han nu skulle utveckla ytterligare.

Men när tåget körde igenom en viadukt där höjden till bron inte var mer än 70 centimeter var det klippt. Martin Harris upptäckte faran för sent. Han var chanslös. En bilist såg flera stationer senare den söndertrasade livlösa kroppen på tågtaket.

Larmade polis

Då kommenterade Bo Ingerstam, informatör på Trafikverket den livsfarliga leken, som också fått fäste i Sverige:

- Det är tyvärr alltför vanligt. Risken för svåra olyckor är väldigt stor. Det vanligaste är att åka mellan vagnarna. Oftast finns alkohol med i bilden. Det är ett svårstoppat problem.

De dumdristiga männen på Krösatåget i Blekinge var 21 och 31 år gamla. De stod på kopplet längst bak på den sista vagnen och höll sig fast i en kant vid fönstret.

Tågvärden som upptäckte dem var klok nog att inte börja vifta och eventuellt skrämma dem till några okontrollerade rörelser. Hon tog kontakt med lokföraren, som larmade trafikkontoret och sedan vidare till polisen.

I Spjutsbygd togs de om hand och fick en varnande lektion av tågföraren om riskerna med sitt tilltag.

- Tågsurfning är tveklöst en lek med livet som insats, säger Anders Nyberg, som är enhetschef för Krösatåg Syd på Veolia.

"Mycket går förlorat"

- Det blir turbulens bakom tågen av fartvinden. Det är alltid oljigt på kopplet, så det är halt också. De som klättrar högre upp riskerar att dö av strömmen från elledningarna, förklarar han för bltsydostran.se.

Anders Nyberg tror inte att männen varit medvetna om farorna.

- Det var nog mer en häftighetsfaktor där man ville använda sin telefon och filma hur man satt bakom tåget.

Axel Schylström i Norrköping inser att han haft tur som är i livet. Men priset för den vettlösa impulsen försommaren 2012 är högt,

- Jag har ärr över precis hela kroppen. De försöker bättra på det rent estetiskt. Jag har en del svårigheter med rörelser. Det stramar. Jag är väldigt känslig för solljus. Jag har nervskador i fot och ben. Mycket går förlorat. Jag vill ju leva ett fullvärdigt liv, bilda familj och skaffa ett heltidsjobb. Jag siktar på det.

Axel Schylström inser att han är ett levande exempel på de enorma risker som tågsurfarna i sin obetänksamhet utsätter sig för. Och att han därför gör nytta med den information han sprider.

Han håller också mycket populära och entusiasmerande föreläsningar på temat motivation och inspiration.

- Då handlar det om att komma igenom svårigheter och smärta. Se ljusglimtar och möjligheter. Möta livet med öppna och tacksamma ögon. Jag har fortfarande mitt bollsinne, även om jag inte längre kan hålla en plats i Sleipners A-lag. Men vem vet vad som öppnar sig på sikt.


Missa inga nyheter. Ladda ner Kvällspostens app för iOS och Android.