Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Mattias Larsson

Priset för stadionnamnet borde vara ännu högre

Malmö FF jublar på Swedbank stadion. Frågan är vad arenan heter nästa år? Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN
Foto: TOMAS LEPRINCE

Mer än dubblat pris till över 10 miljoner kronor om året.

Men faktum är att namnrättigheterna för Malmö FF:s hemmaarena skulle varit värda ännu mer – om det bara gått att mäta all exponering.

Nu är frågan: får Malmö FF vad de hoppas?

Det är tio år sedan Swedbank köpte namnrättigheterna till den stadion som Malmö FF då höll på att bygga.

Den gången var det en paketlösning där banken tillhandhöll föreningen banklån samtidigt som man investerade i arenanamnet.

Då var Malmö FF en ekonomiskt hårt pressad förening och under 10-talets första år poängterade den då nya ordföranden Håkan Jeppsson gång på gång att hemmaarenan var för dyr.

2011 kostade stadion MFF ungefär 60 miljoner kronor om året. Successivt började man – under dåvarande vd Per Nilsson – att jobba för att sänka kostnader, dels genom att minska utgifterna och dels genom att ta över en större del av ägandet i arenan.

Sedan kom 2014.

Champions League.

Och allting ändrades.

Sedan kom 2015, Champions League igen och allting blev halleluja.

Malmö FF är i dag Sveriges överlägset rikaste idrottsförening.

Man heläger stadion, man har över 450 miljoner kronor i eget kapital och över 200 miljoner kronor i likvida medel.

Och när det gäller pengar finns en enda enkel sanning.

Ju mer du har, desto lättare är det att få ännu mer.

Malmö FF är stekhett.

Inget lag i Sverige vinner mer och inget lag exponeras mer.

Det finns företag som mäter exakt hur Malmö FF exponeras, hur mycket man syns i bild och nämns i text och hur mycket de olika delarna som klubben kan sälja spons på värderas till.

Enligt vad Kvällsposten erfar är namnrättigheten för hemmastadion värderad till mer än tio miljoner kronor.

Men faktum är att det borde vara mer.

För alla de gånger som arenanamnet nämns av kommentator, i tv-studios eller i radiosändningar går inte att mäta.

Precis som alla gånger det används av folk på stan, i lunchrum, vid middagsbord, bardiskar eller var som helst.

Samtidigt som värdet på arenanamnet borde vara högre än dubbelt så högt jämfört med tidigare så brottas Malmö FF dock med ett problem.

I Sverige är marknaden – det vill säga företag som är potentiella intressenter – inte van vid de summor som stadionnamnet faktiskt är värt. I de flesta europeiska länder ligger priset för att få namnge en arena i klass med den som MFF äger väsentligt högre än i Sverige.

Vad det nu handlar om för Malmö FF är att få en barriär att brista.

Eller hitta en samarbetspartner som spelar på den internationella marknaden och som har lättare att acceptera och förstå MFF:s prissättning.

Malmö FF tog ett sådant steg när Volkswagen blev dräktsponsor.

Den tyska bilgiganten finns på lokala, regionala, nationella och internationella marknader. Dessutom är fotbollen gigantisk i fotbollens hemland och priset för att exponeras på svenska fotbollslag är en lagerrensning i jämförelse med Tyskland.

Frågar ni mig så tror jag att det är lättare att nå en överenskommelse med ett internationellt företag än att få barriären att brista.

Dessutom tror jag att MFF kan få mer än 10 miljoner kronor om året, alltså mer än 100 miljoner för tio år vilket var längden på avtalet med Swedbank.

Vad namnet blir återstår att se.

Romantikerna kan dock sluta drömma.

På lång sikt kommer MFF:s hemmaarena aldrig mer att heta något i stil med Nya Malmö Stadion eller annat som inte innebär en så stor intäkt det bara går.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!