Malmö FF jublar på Swedbank stadion. Frågan är vad arenan heter nästa år? Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅNMalmö FF jublar på Swedbank stadion. Frågan är vad arenan heter nästa år? Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN
Malmö FF jublar på Swedbank stadion. Frågan är vad arenan heter nästa år? Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN
Foto: TOMAS LEPRINCEFoto: TOMAS LEPRINCE
 Foto: TOMAS LEPRINCE
Mattias Larsson

Priset för stadionnamnet borde vara ännu högre

Publicerad

Mer än dubblat pris till över 10 miljoner kronor om året.

Men faktum är att namnrättigheterna för Malmö FF:s hemmaarena skulle varit värda ännu mer – om det bara gått att mäta all exponering.

Nu är frågan: får Malmö FF vad de hoppas?

Det är tio år sedan Swedbank köpte namnrättigheterna till den stadion som Malmö FF då höll på att bygga.

Den gången var det en paketlösning där banken tillhandhöll föreningen banklån samtidigt som man investerade i arenanamnet.

Då var Malmö FF en ekonomiskt hårt pressad förening och under 10-talets första år poängterade den då nya ordföranden Håkan Jeppsson gång på gång att hemmaarenan var för dyr.

2011 kostade stadion MFF ungefär 60 miljoner kronor om året. Successivt började man – under dåvarande vd Per Nilsson – att jobba för att sänka kostnader, dels genom att minska utgifterna och dels genom att ta över en större del av ägandet i arenan.

Sedan kom 2014.

Champions League.

Och allting ändrades.

Sedan kom 2015, Champions League igen och allting blev halleluja.

Malmö FF är i dag Sveriges överlägset rikaste idrottsförening.

Man heläger stadion, man har över 450 miljoner kronor i eget kapital och över 200 miljoner kronor i likvida medel.

Och när det gäller pengar finns en enda enkel sanning.

Ju mer du har, desto lättare är det att få ännu mer.

Malmö FF är stekhett.

Inget lag i Sverige vinner mer och inget lag exponeras mer.

Det finns företag som mäter exakt hur Malmö FF exponeras, hur mycket man syns i bild och nämns i text och hur mycket de olika delarna som klubben kan sälja spons på värderas till.

Enligt vad Kvällsposten erfar är namnrättigheten för hemmastadion värderad till mer än tio miljoner kronor.

Men faktum är att det borde vara mer.

För alla de gånger som arenanamnet nämns av kommentator, i tv-studios eller i radiosändningar går inte att mäta.

Precis som alla gånger det används av folk på stan, i lunchrum, vid middagsbord, bardiskar eller var som helst.

Samtidigt som värdet på arenanamnet borde vara högre än dubbelt så högt jämfört med tidigare så brottas Malmö FF dock med ett problem.

I Sverige är marknaden – det vill säga företag som är potentiella intressenter – inte van vid de summor som stadionnamnet faktiskt är värt. I de flesta europeiska länder ligger priset för att få namnge en arena i klass med den som MFF äger väsentligt högre än i Sverige.

Vad det nu handlar om för Malmö FF är att få en barriär att brista.

Eller hitta en samarbetspartner som spelar på den internationella marknaden och som har lättare att acceptera och förstå MFF:s prissättning.

Malmö FF tog ett sådant steg när Volkswagen blev dräktsponsor.

Den tyska bilgiganten finns på lokala, regionala, nationella och internationella marknader. Dessutom är fotbollen gigantisk i fotbollens hemland och priset för att exponeras på svenska fotbollslag är en lagerrensning i jämförelse med Tyskland.

Frågar ni mig så tror jag att det är lättare att nå en överenskommelse med ett internationellt företag än att få barriären att brista.

Dessutom tror jag att MFF kan få mer än 10 miljoner kronor om året, alltså mer än 100 miljoner för tio år vilket var längden på avtalet med Swedbank.

Vad namnet blir återstår att se.

Romantikerna kan dock sluta drömma.

På lång sikt kommer MFF:s hemmaarena aldrig mer att heta något i stil med Nya Malmö Stadion eller annat som inte innebär en så stor intäkt det bara går.

Relaterade ämnen
Mattias Larsson
Mattias Larsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag