Elisabeth Lindbäck

Karlskrona har inte varit värdigt SHL

Publicerad

Karlskrona har inte varit ett värdigt SHL-lag den här säsongen. 

Klubben skriker efter en nystart. 

Men - det är inte synonymt med att börja om underifrån. 

Degraderingen är inget annat än en tung katastrof för klubben. 

När Jonathan Dahlén gjorde 2-0 med ett helt galet mål i tredje perioden reste de första åskådarna sig och lämnade arenan. 

De missade ingen historisk vändning. 

Det sjunkande skeppet KHK fick aldrig näsan över vattenytan. 

Laget återfinns nu i hockeyallsvenskan. 

 

Karlskrona har haft en minst sagt tuff säsong. 

Sportchefen Patric Larssons fylleskandal på sponsorresan inför säsongen skulle visa sig bli det lilla problemet. 

Det har varit nya ekonomiska problem och pengar som inte har kunnat betalas ut. 

Interna stridigheter som fick bossen Charlotte Gustavsson, som var den som skulle lyfta klubben, att i stället kasta in handduken under kräftgången. 

Kontrakterade spelade som letat andra alternativ – och även gjort klart med som i fallet Mattias Guter. 

Publiken har svikit. 

Supporterklubben trampade i klaveret med ett samarbete med NordicBet där föräldrar till minderåriga fans först "uppmanades" att spela för en hundring för att få en plats på bussen till en bortaresa. 

Och med trotjänaren Tobbe Karlsson avhopp under säsongen försvann grundbulten för den familjära charmen. 

Dessutom har laget spelat den tråkigaste hockeyn att titta på i hela SHL. 

 

Uppradat så här kommer degraderingen logiskt. 

Och Karlskrona behöver en nystart på alla plan. 

Men. 

Nystart behöver inte vara synonymt med att börja om underifrån. 

Det är bara att titta på Rögle. 

 

Därför tror jag inte ett skvatt på att åka ur SHL är bra för KHK. 

Det är inget annat än en tung katastrof. 

KHK:s ledning hade haft alla möjligheter att bygga om klubben och laget rejält med det kommande pengaregnet om de varit kvar. 

Framförallt sett till hur kontraktsläget såg ut med många utgående kontrakt. 

 

Nu blir det i stället i hockeyallsvenskan. 

Och den som tror att det kommer blir enklare är snett ute.  

Dessutom tappar SHL sitt svarta får. 

Ett svart får som jag kommer sakna i finrummet. 

Det behövdes på sitt sätt. 

Relaterade ämnen
Elisabeth Lindbäck
Elisabeth Lindbäck

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag