Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Elisabeth Lindbäck

Det här var uselt – var finns stoltheten?

Malmö Redhawks åttondelsfinal i CHL kan sammanfattas med ett ord. 

F-I-A-S-K-O

Var finns stoltheten, Malmö? 

Publikkrisen i svensk hockey generellt är vi bekanta med vid det här laget. 

Men det finns grader i helvetet. 

Och tisdagskvällens upplevelse i Malmö arenan var bland det värsta jag upplevt i hockeyväg. 

 

Det går att ha många åsikter om CHL som turnering. 

Om lagen som är med och inte med, speldagar och det allmänt svaga intresset. 

Och kanske handlar mycket om att ge turneringen tid. 

Men om man nu är med i leken så får man ändå göra det bästa av situationen. 

Här och nu. 

Man kan inte luta sig bakåt och konstatera ”det är som det är”. 

 

De närmaste sörjande i åttondelsfinalen mellan Malmö och tjeckiska Trinec kunde räknas till runt tusen (cirka 1600 sålda biljetter). 

Bortaklacken var både numerärt större och med mer volym än de enstaka människor som utgjorde Malmös ståklack. Om den lilla klungan spritt ut sig hade de kunnat haft vars en rad på kortsidan under Percys restaurang. 

 

Hockey på plats bygger på upplevelse. 

Inramningen i Malmö arena bjöd nada noll på den fronten denna tisdagskväll.  

Och spelarna på isen såg inte ut att bry sig nämnvärt. 

Sedan kan man komma hojtandes med att spelarna ska vara professionella och kunna leverera oavsett tryck på läktaren men så fungerar det inte riktigt i realiteten. 

Om de inte brinner fullt ut för uppgiften naturligt, vilket få svenska spelare gör för CHL i dagsläget, krävs tändning utifrån. 

Något som gör det värt att ta de där extra skridskoskären. Ta närkampen. Få den nödvändiga energin. 

 

Min känsla är att Malmö kunde gjort mycket mer för att undvika detta debacle till inramning för en slutspelsmatch. 

Hur stor del av Malmös befolkning visste ens att det spelas CHL-slutspel i staden denna vecka? Vad har klubben gjort för att marknadsföra matchen? 

Och biljettpriserna? 

Matcherna ingår inte i säsongskortet och en vanlig biljett till matchen gick på 190 kronor. 

 

Om Malmö haft lite spelkänsla i den verklighet CHL befinner sig i borde klubben dumpat priserna rejält. Det är ingen hemlighet att gratismatcherna i arenan har lockat stort intresse oavsett motstånd. 

Och därtill kunde man bjudit säsongsinnehavarna på matcher. Som en snygg gest mot de trogna supportrarna. 

Sist men inte minst hade det varit ett utmärkt tillfälle att bjuda hockeyföreningar och andra barnverksamheter runtom i Skåne på gratis hockey. 

 

Det hade lockat betydligt fler till arenan, framför allt under novemberlovet när familjer som är hemma inte har samma stress med barn som ska upp till skolan eller aktiviteter på kvällarna. 

Och även om det blivit en minusaffär i dagsläget så hade det gynnat både klubben, dess varumärke och turneringen på sikt. 

Men det här var usel reklam för både Malmö och CHL. 

Var finns stoltheten?