Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Elisabeth Lindbäck

Det är en klen men också en väldigt talande ursäkt

Pride i Malmö 2016. Foto: TOMAS LEPRINCE
Anders Nilsson. Foto: CAROLINE LARSSON

Mångmiljonsmällen är ett kvitto på att Malmö Redhawks måste tänka nytt.

Öppna fler dörrar, nå nya målgrupper. 

I helgen är det Pride i Malmö. 

Det skulle vara ett, om än litet, steg på vägen till att bli en större och mer dynamisk hockeyfamilj.

Patrik Sylvegård förefaller klädsamt självkritisk till Malmö Redhawks jätteförlust på tolv miljoner kronor. 

Han erkänner att man trodde det skulle komma mer folk på matcherna och fler företag som ville sponsra klubben. 

Avdelning glädjekalkyler, så att säga. 

Och det vore förstås lätt att raljera kring. 

Snacka ansvarstagande. 

Matematikens grunder, plus och minus. 

Men oavsett hur höga hästar belackarna hoppar upp på kvarstår det grundläggande problemet – hur ska hockeyn i Malmö bli attraktivare? 

Det kommer inte hända

Patrik Sylvegård ska ha all credd för hur han faktiskt räddat Malmö Redhawks efter den forna kaostiden. 

Men som vd och sportchef har han också karakteriserats av en övertro på hockeyn i Sveriges tredje största stad. 

Det har varit en ständig förväntan på en kommande publikanstormning. 

När Malmö går upp i SHL, DÅ….

Nej…

Men när Malmö är topplag i SHL, DÅ…

Nej, inte det heller…

När Malmö nu har ett lag på papperet med mer ”hjärta” och lokala spelare, NU….

Nej, det kommer inte hända…

 

Jag vet att Malmö inte är ensam hockeyklubb att brottas med publikkris. Och jag vet att det finns många förklaringar såsom utökade tv-sändningar, tidsbrist, konkurrens med andra idrotter och ekonomi. 

Men här finns också ett val, antingen fortsätta iklä sig rollen som offer för de faktiska omständigheterna eller agera därefter. 

Hockeyn i allmänhet och Malmö Redhawks i synnerhet behöver bredda sin målgrupp. 

Taket är nått för hur mycket hockeyintresse man kan dra ur medel- eller höginkomsttagarfamiljen Svensson i Malmö. 

Hockeyn behöver attrahera fler. Och framför allt andra människor också. Här har fotbollen, förvisso av högst naturliga skäl som ekonomi och spridning/tillgänglighet i världen, nått betydligt längre. 

Det skulle bli GOODWILL

I helgen arrangeras Pride i Malmö. 

Det kan tyckas vara ett långskott från hockeysfären. 

År 2018 har fortfarande ingen homosexuell hockeyspelare trätt fram i någon av världens största ligor. 

Det är tragiskt i sig men säger också mycket om den på många sett lilla likriktade hockeybubblan. 

Det finns dock goda intentioner till att förändra. 

I NHL finns en kampanj ”You Can Play” som syftar till att öka mångfalden och stoppa homofobin. 

Och VM-guldhjälten från i våras Anders Nilsson har fått enorm uppmärksamhet både i Sverige och internationellt efter att ha målat regnbågsflaggan på sin hjälm. 

 

Vad jag vill komma fram till är – här har Malmö Redhawks ett utmärkt tillfälle att agera. Positionera sig. Visa att man menar allvar med att man vill vara en öppen idrott med plats för alla. 

Dels för den goda sakens skull men också i rent föreningsekonomiskt syfte. 

Det skulle bli GOODWILL. 

Det skulle bli en stor portion positiv publicitet.

Och det skulle framför allt vara en ansats att öppna dörrarna till fler. Ett, om än litet, steg på vägen till att bli en större och mer dynamisk hockeyfamilj.

Att klubben har en intern familjedag i föreningen på söndag när paraden går känns som en klen – men också en väldigt talande - ursäkt. 

 

LÄS MER: Sylvegård riktar kritik efter mångmiljonförlusten  

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!