Kvartsfinalen mellan Tre Kronor och Kanada var ingen rolig syn sett med svenska ögon.
Det var förnedring.
Och för andra året i rad åkte Sverige ur VM innan det roliga ens börjat.
Dessutom utan att lyckats bärga några popularitetspoäng under transportsträckan.
Avgående förbundskaptenen Pär Mårts hade nog med facit i hand valt att vara utan sitt sista mästerskap.
Men det är inte Mårts som är den största förloraren.
Inte heller spelarna på plats som även om förväntningarna kan diskuteras inte levde upp till något alls i slutändan.
Och inte heller Tre Kronors varumärke som är skamfilat efter två tidiga uttåg ur VM.
Den största förloraren är svensk ishockey.
Återväxten.
Framtiden.
Landslagsframgångar skapar många gånger intresse hos barn och ungdomar.
En bättre marknadsföring finns inte.
Senast Tre Kronor vann ett mästerskap är VM 2013.
Lägg därtill OS-silvret 2014.
Därefter har antalet barn i åldrarna 5-10 år ökat med 20 procent under de två senaste åren, varav cirka tio procent under den senaste säsongen.
En annan förklaring är den stora rekryteringskampanj som Svenska ishockeyförbundet startade i höstas med personliga brev till 265 000 barn och med information på sju olika språk.
Det är såklart en glädjande utveckling för sporten.
Men för att fortsätta denna positiva trend på längre sikt, och inte minst behålla alla de barn som upptäckt ishockeyn, behövs ett framgångsrikt Tre Kronor.
Fortsätter landslaget misslyckas i VM är det ingen vild gissning att intresset kommer gå ner.
Inte minst i ett land som är bortskämda med framgångar i hockeyrinken.
Alla de stjärnor som tackat nej till VM har inte svikit Pär Mårts eller svenska folket hemma i stugorna i första hand.
De har framförallt gjort svensk ishockey en otjänst.
De har valt att inte betala tillbaka och medverka till en ännu ljusare framtid.
De har inte tagit sina roller som förebilder och profiler för sporten på det allvar som det förtjänar.
Det är långt mycket viktigare i praktiken än förväntningarna på att spelarna ska känna en stolthet att dra på sig landslagströjan.
Och nu ökar förstås pressen på ett lyckat World Cup för Tre Kronor.