Sannas kassasuccé på Malmö operan

Sanna Nielsen och Christopher Wollter i Malmö operas "Dr Zjivago".
Foto: Malin Arnesson

Sanna Nielsen gör succé på Malmö opera i "Dr Zjivago".

Aldrig tidigare i teaterns historia har det varit en liknande biljettrusning.

Men inte bara Sanna hyllas utan även rookien Rasmus Mononen som dör inte bara en utan två gånger i föreställningen.

- Ja, och jag vill ju dö på olika sätt trots att jag blir skjuten med samma vapen, säger han och skrattar.

Sanna Nielsen säljer biljetter. Det råder ingen som helst tvekan om det. Och teaterns satsning på detta i musikalsammanhang osäkra kort har visats sig ge utdelning. Ja rentav vara ett lyckokast.

- Vi har alltså sålt 2 210 biljetter sedan i lördags klockan 00.01, det vill säga på tre dagar efter premiären. Motsvarande siffra för "Miss Saigon" var 1 359 och för "Evita" 809, räknar den pressansvarige Torgny Nilsson ut.

Man har i dagsläget sålt över 80 procent av det totala antalet biljetter.

- 64 440 har vi, 53 220 har vi gjort av med (sålda, bokade, pressinbjudna, inbjudna till premiären och så vidare). Kvar alltså 11 220, fortsätter Nilsson.

Detta trots att det är en ganska tragisk historia om ond bråd död. Den det kanske är mest synd om är Rasmus Mononen som kväll efter kväll får dö och till på köpet två gånger. Men förklaringen är enkel, han gestaltar två personer i föreställningen. Båda dödas.

"Tänka på livet efter detta"

- Såklart att det får en att tänka på livet efter detta. Men jag tror att man tänker sådana existentiella tankar även i andra roller.

Vid ena tillfället dör han i armarna på Sanna Nielsen.

Rasmus gjorde sin praktik efter Teaterhögskolan på "Miss Saigon" på just Malmö opera. Året efter fick han en roll i "Rebecca" med Nanne Grönvall på samma teater.

"Ett stort teaterhus"

- Det är trevligt att få arbeta i samma hus i föreställning efter föreställning. Det är ett stort teaterhus och det tog ett år innan jag lärt mig namnet på alla som jobbar där.

Rasmus Mononen, 27, är född i Malmö och uppväxt i Trelleborg. Han har visserligen sett Dåliga människor" och "Kristina från Duvemåla", men är i grund och botten ingen musikalmänniska.

Ser fram emot nästa roll

- Jag är rocksångare och därför ser jag fram emot att få vara med i "American idiot" till våren där jag ska vara understudy till huvudrollsinnehavaren Bruno Mitsogiannis.

SÅ SÄGER KRITIKERNA OM NIELSENS FRAMTRÄDANDE

'' Sanna agerar trovärdigt och blir både rörande och respektingivande som Lara... När Sanna sjunger håller publiken nästan andan...

Skånska Dagbladet


'' Hon klarar också musikaldebuten med sitt öppna sinne och sin älskansvärda närvaro. Hon strålar av naturligt ljus...

Sydsvenskan


'' ...Sanna Nielsen, som trots sin vokala resursstyrka och nyansering aldrig söker glänsa utan lyhört möter sina medspelare.

Svenska Dagbladet


'' Musikaldebuterande Nielsen har både djup och bett... här finns en oväntad mänsklighet bortom all Melodifestivalglans...

Dagens Nyheter


'' Sanna glänser i musikaldebut... En i sammanhanget oprövad Sanna Nielsen ror hem sin gestaltning med den äran, och där hennes höga register, säregna klang och tremolo bär långt ut i salongen.

Kristianstadsbladet


'' Sanna är grym i den nya rollen. Hon till och med fixar jobbet som dramatisk skådespelare... Men det är framför allt i sångnumren som hon imponerar... den mycket vackra "I en ljuvlig vals". Hon plockar fram mycket inlevelse men framför allt vågar hon låta pop och inte dammig musikal.

Kvällsposten