Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Per Holknekt om sitt liv efter Odd Molly

Per Holknekt och tidigare Odd Molly kollegan, designern Karin Jimfelt Ghata, i Non Sense monter på modemässan Revolver i Köpenhamn. "Den här gången vill jag visa kvinnans mörkare sidor", säger Holknekt. Foto: Stefan Lindblom
Per Holknekt tänkte lägga av med mode när han sålde sin del i Odd Molly. Men sen läste han "Femtio nyanser av honom"... Foto: Stefan Lindblom
Designern Vida Jimfelt i olivgrön skinnjacka, klänning i siden och boots, allt från Non Sense. Foto: Stefan Lindblom
Mor och dotter, Karin Jimfelt Ghata och dottern Vida, designar Non Sense kollektion. Foto: Stefan Lindblom

KÖPENHAMN. Han har byggt 28 varumärken sen debuten i tonåren.

Efter framgångarna med Odd Molly är mångsysslaren och Per Holknekt tillbaka med ett helt nytt klädmärke som signalerar nya ideal.

– Odd Molly var mer den snälla flickan, nu vill jag lyfta fram kvinnans mörkare, lite farligare sidor, säger Per Holknekt till Kvällsposten i samband med Copenhagen Fashion Week.

Per Holknekts tidslinje

1960: Föddes i Falun

1980: Lämnade Falun för Kalifornien, blev världsmästare i skateboard

2000: Förlorade allt. Levde som hemlös och försörjde sig genom att sälja Situation Stockholm. Per säkte senare hjälp för sitt missbruk och deltog även i första säsongen av Big Brother.

2002: Startade Odd Molly

2007: Odd Molly börsnoteras, Holknekt blir mångmiljonär

2010: Gifter sig med Lena Philipsson och skiljer sig två år senare

2012: Startade magasinet Miss World tillsammans med Peace & Love-grundaren Jesper Heed, Stora journalistprisvinnaren Sofia Mirjamsdotter och numera avlidne journalisten Kristian Gidlund

2014: Släpper sin självbiografi "Per Holknekt 1960-2014"

FAKTA / Per Holknekt

Ålder: 54

Bor: Stockholm

Familj: Dottern Julia

Är: Modeentreprenör, idéspruta och föreläsare

Utbildning: Marknadsekonom på IHM Business School

Beundrar: Richard Branson, Andy Warhol, Vivienne Westwood, och hennes exmake, numera avlidne Malcolm McLaren

Aktuell: Med nya klädmärket Non Sense som just avtäckts i samband med Copenhagen Fashion Week.

Efter 12 år med sitt livsverk Odd Molly valde Per Holknekt, 54, att lämna skutan.

Han hade ett knappt år på sig att fundera över framtiden.

Första tanken var att ge sig ut på helt nya äventyr.

Idén om ett nytt klädmärke som speglar dagens kvinnor kom efter att Per läst den kvinnliga succéromanen "Femtio nyanser av Honom" ("Fifty shades of grey").

– Jag fick en märklig inspiration efter att ha läst boken, säger han.

– Det är ju en bok om kvinnans mörka fantasier, det ryms mycket inom dagens kvinna som jag inte kände till... känner till. Så med det nya märket vill jag tvätta bort "duktig-flicka-syndromet för att i stället locka fram den svarta sidan hos henne.

Lämnade efter börsintroduktionen

Till sin hjälp har Holknekt, liksom tidigare, Odd Molly-designern Karin Jimfelt Ghatan, hennes dotter Vida Jimfelt (utbildad vid Parsons designskola i New York) och ytterligare två kvinnor.

Holknekt lämnade Odd Molly efter börsintroduktionen och menar att företaget då tappade en del av sin själ.

Men det gick bra, som bäst omsatte det populära varumärket vars signum var stickade kappor med varumärket på ryggen, 356 miljoner kronor.

Karin slutade i april 2013 men satt i karantän ett par månader innan hon åter kunde förenas med Per.

Därefter arbetade teamet 16 timmar om dygnet för att få fram Non Sense första kollektion som släpps senare i vår.

– Jag älskar att jobba med kvinnor, det är betydligt lättare och trevligare, än att jobba med män, säger Holknekt.

– Men jag är inte som Tuppen. säger han med ett leende och syftar på Magnus Härenstams roll i filmen med samma namn som handlar om 40-talets kvinnotäta textilindustri.

Brokig historia

Holknekt har en brokig historia och är, förutom sitt jobb med Odd Molly, känd för att han en gång var världsmästare i skateboard. Då bodde han en tid i Los Angeles.

Sen följde en tid av missbruk och han levde plötsligt som hemlös och därefter vägen tillbaka via första omgången av "Big Brother".

Men under hela har det handlat om mode, om att bygga varumärken, något han stolt säger att han är "jävligt bra på".

– Jag gjorde mina första skateboardbrallor i tonåren, morsans väninnor i syföreningen hemma i Falun sydde sedan upp dem. På den vägen är det.

Men Non Sense är något helt annat.

– Du ser det redan i vår logotyp, och det är väl knappast en tillfällighet att vi har kaktusar och köttätande växter i vår monter på mässan när de andra har rosor.

Tanken bakom Non Sense är att skapa en rockigare och coolare kollektion än vad som kan rymmas inom ramen för Odd Molly.

Karin Jimfelt Ghatan summerar nya företagets image och estetik med orden "snyggt, rockigt och mycket 70-tal".

– Ska jag nämna några förebilder så är det Jimi Hendrix och Rolling Stones, säger hon och dottern Vida nickar instämmande

– Vi jobbar också mycket med army-grönt, i skinn och siden. Klänningar och byxor i siden, men med lite tuffa MC-detaljer.

Påminner om Kalifornien

Det är också mycket av 70-talets Kalifornien i tröjor och ponchos, en stil vi förknippar med den kreativa hippiekommunen Laurel Canyon med artister som Joni Mitchell, The Byrds, Crosby Stills & Nash, jackson Browne och Jim Morrison.

Per Holknekt är i dag singel. Det är med blandade känslor, men ha ser inget alternativ, inte nu,

– Det är svårt att driva familj i den fas jag är inne i just nu.

– Men visst känner jag mig ensam ibland, i går flyttade min dotter ut. Men jag lever i en form av kreativt äktenskap med Karin och företaget

"Malmö är kontinentalt"

Liksom i fallet Odd Molly har Per och Karin valt att premiärvisa Non Sense första kollektion i Köpenhamn. Navet i norra Europas mode, enligt Holknekt.

Vad tycker du om Malmö och Köpenhamn som modestäder?

– Jag tycker att Malmöborna är mindre kollektivistiska i sin stil jämfört med Stockholm, de är mer kontinentala, lite mer New York i sin attityd. I Malmö verkar det vara individen som står i centrum, slår en grej i Stockholm så ser alla likadana ut.

– Det betyder inte att jag inte älskar Stockholm, det gör jag.

Annons:
Expressen Refunder Kalkylator

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!