Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Per Hägred: Intet öga torrt på Dr. Zjivago

FIXAR JOBBET. Sanna Nielsen och Christopher Wollter som Lara och doktor Zjivago i Malmöoperans uppsättning av "Doktor Zjivago".Foto: Malin Arnesson

En rysk historia.

Det är så mycket pangpang där borta att landet tycks ha krig som andranamn.

Men till skillnad från den blodiga rödbetssoppan i Ukraina varvas skotten på Malmö opera med skönsång.

Och vackrast kvittrar sångfågeln Sanna Nielsen.

Doktor ZjivagoMalmö opera

Publik: 1 431.

Vem: Eurovisiontrean Sanna Nielsen lämnar "Undo" och jaget för att gestalta doktorns älskarinna Lara. Färske Christoffer Wollter gör doktorn. Marianne Mörck, känd från Wallanderfilmerna. Johan Rabaeus.

VAD: Ny musikal med musik av Carly Simons syster, Lucy. Veteranen Ronny Danielsson har regisserat. Efter Boris Pasternaks roman. Urpremiär i Sydney 2011 och nu Skandinavienpremiär. Filmen "Doktor Zjivago" med Omar Sharif som doktorn kom 1965.

Bäst: När alla dött färdigt i slutet och hela operan brister ut i sång.

Sämst: Tv-skärmstrulet i första akten.

SÅ BRA ÄR SKÅDESPELARNA

4 getingar

Sanna Nielsen

i rollen som doktor Zjivagos älskarinna Lara.

4 getingar

Christopher Wollter

spelar doktor Zjivago.

3 getingar

Johan Rabaeus

i rollen som advokaten.

När sista sången tonar ut och publiken tar över med applåder och tillrop så brister det för Sanna Nielsen. Tårarna bara väller fram. Hon har gjort succé på operan och en nervpärs värre än den hon utsatte sig för under ESC i Köpenhamn är över.

När Malmö opera fick rättigheterna till musikalen rådde lugn där borta i Ukraina. Men bara dagen före premiären berättar president Obama att han har bevis på att rysk trupp befinner sig på främmande territorium.

Och timingen kunde kanske vara bättre, för även om "Doktor Zjivago" är en kritisk historia så är inramningen romantisk.

Förhandssnacket har förstås handlat om Sanna Nielsen.

Än en gång väljer Malmö opera att engagera en känd schlagerstjärna i en ledande roll. Men med tanke på vilken succé, inte minst publikt, som Ola Salo, Charlotte Perrelli och Nanne Grönvall gjort är det förståeligt. Och Sanna har, om inte på egen hand, så åtminstone starkt bidragit till att tre fjärdedelar av biljetterna är sålda. Det här har ju varit hennes år.

Att axla rollen som musikalartist i ledande roll är naturligtvis något annat än att stå på en melodifestivalscen och sjung pop.

Men jag tycker att Sanna är grym i den nya rollen. Hon till och med fixar jobbet som dramatisk skådespelare. Även om hon är lite stel i kärleks-akterna. Och det är ovant att höra henne tala rikssvenska.

Men det är framför allt i sångnumren som hon imponerar. Men det tar sin lilla tid innan hon för lufta lungorna. Först efter en halvtimme får hon ett helt eget nummer, den mycket vackra "I en ljuvlig vals". Hon plockar fram mycket inlevelse men framför allt vågar hon låta pop och inte dammig musikal.

Storyn, ja det handlar egent-ligen om en diktande doktor som förälskar sig i bibliotekarien Lara. Snyggt inramat av regissören med maffiga körscener (sångarna får jobba hårt) och lite revolutions-romantik. Ibland är det så mycket rök och gevärsknallar att det känns som en AC/DC-konsert. Det är lite 91:an över krigsscenerna.

Jag tycker det finns en del transportsträckor, men det kan också bero på att man inte är särskilt bekant med den nyskrivna musiken (alltså inte filmmusiken i musikalen).

Men när Sanna och motspelaren, Christopher Wollter, får scenen för sig själva och brister ut i sång är intet öga torrt.