Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Operan slår rekord – i paljetter och frisyrer

Oscar Pierrou Lindén spelar Pippin och Åsa Fång spelar Katarina
Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
Åsa Fång har likhet med Charlotte Perrelli gjort rollen som Eva Peron i musikalen "Evita".
Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
Utan kläderna – men repandet sitter redan.
Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

MALMÖ: Åsa Fång har likhet med Charlotte Perrelli gjort rollen som Eva Peron i musikalen "Evita". 

Nu ersätter hon Perrelli när Malmö opera tar sig an Broadway-klassikern "Pippin" som har svensk urpremiär den 27 januari. 

– Tråkigt att Charlotte inte kunde vara med men jag är jätteglad för rollen som både är komisk och djup, säger Åsa Fång direkt efter en liten "unplugged"-föreställning med delar ur den kommande musikalen.

Snart intar 70-talets Broadway Malmö opera. Pippin, är sprungen ur samma generation som "Hair" och "Godspell" även om vi nu råkar tala om 700-tal, Karl den store och hans äldste son, prins Pippin.

Den ursprungliga versionen regisserades av Bob Fosse och innehöll mycket av hans bowler-hat-koreografi i rakt nedstigande led till "Cabaret".

I Malmö har man sökt sig mot en något annorlunda koreografi.

Man bryter till stora delar med originalet och Ronny Danielsson erkänner under kvällen att det tog honom ett halvår att fatta vad "Pippin" egentligen handlade om.

Till slut föll polletten ner och han valde då att snegla lite mot Faust för att få rätsida på prins Pippins äventyr drygt 1 300 år tillbaka i tiden.

– Det är inte lätt att blåsa liv i en historia som utspelar sig på 700-talet, till slut insåg jag att det handlar om den lilla människans sökande efter en mening med sitt liv.

Skisser på Camilla Thulins dräkter till föreställningen.
Foto: Pressbild

Storslagen Broadwayshow?

Pippin ska bli en storslagen Broadwayshow på Malmö opera med dans, akrobatik, galna upptåg och scenkostymer tagna ur en drömvärld.

Musiken är genuint 70-tal (jag tänker på låtskrivare som Neil Diamond, en ung Carole King och Burt Bacharach) och modeskaparen/kostymören Camilla Thulin tar oss till en värld av paljetter, glitter, ränder och prickar.

1 000 meter tyg och 150 olika kostymer. Det är bara Pippin själv som står ut i en mer grå och vardaglig klädsel.

Oscar Pierrou Lindén, som tidigare gjort succé som Lola i "Kinky Boots" gör rollen som prins Pippin. Oscar menar att den välmående prinsen som har allt, ändå försöker hitta sin identitet utanför kungahuset.

– Det är en roll många kan känna igen sig i, att växa upp och ha sin framtid utstakad av sina föräldrar, men så finns en vilja att gå en helt annan väg.

Efter endast tre dagars repetition visade Ronny Danielsson i går kväll upp sin ensemble i vad man skulle kunna kalla en "unplugged"-version av den kommande förställningen. Utan scenkläder och alla enorma peruker och höga hår (tänk 70-talsbandet The B-52´s).

Smygvisning av delar av musikalen Pippin på Malmö opera. Oscar Pierrou Lindén spelar Pippin och Åsa Fång spelar Katarina.
Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

Hade övat in en annan roll

Åsa Fång hade redan övat in en helt annan roll, Fastrada, när beskedet kom att Charlotte Perrelli tvingats hoppa av på grund av allvarliga röstproblem.

– Jag måste lyssna på min läkare, sa Perrelli då.

Ronny Danielsson säger att han hoppas Charlotte kommer att dyka upp på operan i en annan uppsättning framöver.

– För min del var det bara att snabbt lära mig en helt annan roll, nya sånger och andra scener, säger Åsa.

Men under det här "opluggade" repet, i svarta kläder och endast en pianist på scenen, lät det otroligt pampigt, och bra, om musikalen som nu håller på att ta form.

– Både Oscar och jag jobbar parallellt med "Spelman på taket". Det är en konstig känsla att kastas mellan två så olika världar med så olika musik.

– Vi gör Spelman till den 31 januari och Pippin har premiär den 27 januari.

Hårt liv just nu på operan alltså, för en del av de medverkande i Pippin-truppen.

– Jag har också inspirerats av Cirque de Soleil, säger Ronny och vi förstår att det kommer att bli mycket visuell dramatik på operan framöver.

Oscar Pierrou Lindén.
Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

"En fröjd för ögat"

För Pippin ska, trots sitt innehåll och budskap, också vara en fröjd för ögat.

Och musiken har tidigare nått utanför musikalscenen då såväl en ung Michael Jackson som Supremes och Dusty Springfield tolkat låtar ur showen.

En förklaring kan vara att skivbolaget Tamla/Motown hade rättigheterna till soundtracket när det begav sig 1972.

45 år senare får vi se om musiken fortfarande håller och kan skapa några hits i den lokala musikalvärlden.

Risken är stor.

Nina Pressing får för övrigt rollen som Fastrada – den som Åsa Fång skulle gjort innan hon fick Charlottes roll som Katrin, i Pippin.

Regissören Ronny Danielsson på scenen.
Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

Pippin på Malmö opera

ROLLER


Katarina: Åsa Fång

Spelledaren: Lindy Larsson

Pippin: Oscar Pierrou Lindén

Fastrada: Nina Pressing

Karl den store: Michael Jansson

Berthe: Johannes Wanselow

Ludwig: Kitty Chan


Ensemble: Sara Lehmann, Glenn Edell, Jonas Schlyter, Elisabeth Hammersbøen Rustad, Joel Zerpe, Karolina Engelbrektsson, David Joséph, Fredrik Wentzel, Ulrika Ånäs, Henric Flodin, Sandro Skagerberg, Anna Holmström, Oskar Kongshöj.