Det är rösterna, och kostymerna, som gör denna föreställning till något alldeles extra. Foto: MALIN ARNESSONDet är rösterna, och kostymerna, som gör denna föreställning till något alldeles extra. Foto: MALIN ARNESSON
Det är rösterna, och kostymerna, som gör denna föreställning till något alldeles extra. Foto: MALIN ARNESSON
Kvällens verkliga stjärna är den norska sopranen Hege Gustava Tjønn. Foto: MALIN ARNESSONKvällens verkliga stjärna är den norska sopranen Hege Gustava Tjønn. Foto: MALIN ARNESSON
Kvällens verkliga stjärna är den norska sopranen Hege Gustava Tjønn. Foto: MALIN ARNESSON
Foto: Olle BerggrenFoto: Olle Berggren
 Foto: Olle Berggren
Vackra kostymer sprungna ur det sena 1500-talet. Foto: Olle BerggrenVackra kostymer sprungna ur det sena 1500-talet. Foto: Olle Berggren
Vackra kostymer sprungna ur det sena 1500-talet. Foto: Olle Berggren

Missa inte vacker och fulländad föreställning

Publicerad

Vad kan vara bättre än ett riktigt renässansdrama, med en attraktiv femme fatale i stjärnrollen, när hösten nu är på ingång.

Malmö opera har producerat en turnéversion av Donizettis mästerverk Lucrezia Borgia som nu reser runt i Skåne.

Premiär i lördags i ett fullsatt Forum i Örkelljunga.

Låter kanske inte så glamoröst för den publik som brukar besöka Malmö Opera vid Fersens Väg. Men detta är en uppsättning som ingen operaälskare bör missa.

Formen är minimalistisk, vad gäller produktionens storlek. Fem sångare och en nedbantad orkester på tre personer på en scen på 5 x 5 meter med sparsmakad scenografi.

Men det är rösterna, och kostymerna, som gör denna föreställning till något alldeles extra.

Om man sparat på krutet vad gäller kulisser och rekvisita så fläskar man på desto mer vad gäller de vackra kostymerna sprungna ur det sena 1500-talet.

Som hon kom från Dolce & Gabbana

Kvällens verkliga stjärna, den norska sopranen Hege Gustava Tjønn ser ut som hon stigit direkt ut från Dolce & Gabbanas showroom hösten 2015.

Då var det djupröd, tung sammet, pärlor och italiensk renässans hos den italienska designduon. Det är överlag mycket sammet, kungsblått och rött, fotsida vargpälsar, guld, sefirer och pärlor.

Historien bör man kanske känna till för att förstå detta oidipala psykodrama där den sexuellt lössläppta adelskvinnan, Lucrezia Borgia, giftmördar sina män på löpandeband,

I operan förälskar sig Lucrezias illegala son, Gennaro, i en vacker, men maskerad kvinna, som han till slut inser är den ökända massmörderskan Lucrezia Borgia.

Men inte nog med det, han förstår till slut att han är hennes son. I en nyckelscen är det någon tar bor B:et i familjenamnet Borgia. ORGIA är ett faktum.

Giftes bort tre gånger

Verklighetens Lucrezia Borgia giftes bort tre gånger av sin maktgalne far, påve Alexander VI.

Första gången när dottern var 14 år.

Nu är det inte bara den norska sopranen som tar vokala stilpoäng denna kväll.

Maria Forsström som kastratsångaren Maffio Orsini har en vacker altröst som tränger igenom, totalt. Lite kul att kastraten har vissa yttre likheter med popstjärnan Barry Gibb från The Bee Gees.

Även han på gränsen till kastrat...

Minimalistiskt fungerar utmärkt

Om den här ensemblen spelat Lucrezia Borgia på en stor scen, med full orkester, skulle det bli en riktig snackis i operavärlden.

Men även denna minimalistiska kammarversion, med liten orkester, fungerar utmärkt.

Accordeonisten och kapellmästaren Ida Løvli Hidle har en enormt viktig roll. Hennes accordion (knappdragspel på vanlig svenska) får ibland samma funktion som en hel orkester när hon pumpar fram samma effekt som en hel stråkensemble.

Det finns gott om tillfällen att uppleva detta renässansdrama i Skåne under hösten.

Missa inte Gaetano Donizettis bästa opera.

En fulländad och vacker föreställning.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag