Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Marianne Mörcks tårar vid egna filmpremiären

Rörd. Marianne Mörck på galapremiären i söndags kväll i Malmö. Foto: FOTO:CHRISTER WAHLGREN EXPRESSEN / CHRISTER WAHLGREN
Vimmel. Det var många på plats på premiärvisningen. Foto: FOTO:CHRISTER WAHLGREN EXPRESSEN / CHRISTER WAHLGREN

Marianne Mörck har just sett sitt liv passera revy på biograf Spegeln i Malmö.

På söndagskvällen var det galapremiär på ”Pärlemor - Mother Of Pearl”, regissören Pernilla Hulténs dokumentär om den folkkära primadonnans liv från sjukvårdbiträde till operastjärna.

– Jag kan varken se eller höra mig själv, jag visste inte om jag skulle kräkas eller dö, säger Marianne Mörck i samband med premiären.

Nej det var inte så farligt. Stående applåder när eftertexten rullade. Marianne var nöjd när hon för första gången ”tvingats” se privatpersonen Marianna Mörck filmad under en treårsperiod.

Marianne Mörcks liv har till största delen förmedlats via olika roller, tv-serier och film.

Men privatpersonen har hon helst velat hålla utanför.

– Jag har haft tre män i mitt liv, alla fina killar, men jag trivs i dag bäst med att vara själv med min katt i huset i Bunkeflostrand. 

Skådespelerskan Lotta Thorell kom direkt från Arlöv där hon spelar med i årets Nyårsrevy. Kom i sällskap med Moomsteaterns verksamhetschef Suzanne Hedström Hellberg. Foto: FOTO:CHRISTER WAHLGREN EXPRESSEN / CHRISTER WAHLGREN
Entreprenören och frisören Håkan Lange (Larsson & Lange) och hustrun Susanne Lange är trogna gäster på Malmö Opera. Foto: FOTO:CHRISTER WAHLGREN EXPRESSEN / CHRISTER WAHLGREN

Kunde inte hålla tillbaka tårarna

Hon trivs i offentligheten, men inte om hon tvingas vara privat. Men privat är hon verkligen i ”Pärlemor” som borrar sig djupt in i hennes historia, tillbaka till henens biologiska föräldrar i Blekinge. 

Till slut blir det så mycket att Marianne inte kan hålla tillbaka tårarna. Det händer när hon och Pernilla besöker Riksarkivet i Göteborg och får veta sanningen om sin biologiska mammas och varför hon lämnade bort flickan direkt efter födseln.

Mariannes ”nya” föräldrar, hennes adoptivföräldrar, ville att dottern skulle utbilda sig inom sjukvården efter flickskolan i Göteborg.

Jola Eriksson, tidigare vid Malmö Opera, och skådespelaren Lars Humble, en av Marianne Mörcks närmaste vänner. Foto: FOTO:CHRISTER WAHLGREN EXPRESSEN / CHRISTER WAHLGREN

Var på Riksarkivet

Musik och konst var inget som fanns under hennes uppväxt, sånt kan man ju inte jobba med.

När hon på Riksarkivet läser att hennes biologiska mamma var duktig i skolan och bäst i skrivning (som det hette på den tiden) och teckning, brister det för primadonnan.

Nu förstår hon varför hon stretat emot och velat ägna sig åt att måla, sjunga och agera.

– Det är svårt att leva med vetskapen om att ha blivit bortadopterad eftersom mamman inte kan behålla mig på grund av den tid hon då levde i. Skulle hon behålla sitt jobb som hembiträde i Göteborg fick hon se till att göra abort eller lämna bort barnet?

I en scen pratar hon med sin biologiska mamma och tackar henne för att hon föddes, att hon varje dag kom till sjukhuset och ammade henne. Hon känner igen sig i mamman och säger att hon känner sig lika stark som henne. 

Kulturbolagets ägare, konsertarrangören och krögaren Totte Lundgren med hustrun Mona som också jobbar med Malmös rockklubb. Foto: FOTO:CHRISTER WAHLGREN EXPRESSEN / CHRISTER WAHLGREN
Malmödesignern Frida Martinsson, specialist på att återanvända gummi, och konstnären Johan Falkman som porträtterat flera ur Malmö Operas ensemble och som även är med i filmen "Pärlemor" när han målar Marianne Mörck. Foto: FOTO:CHRISTER WAHLGREN EXPRESSEN / CHRISTER WAHLGREN

”Känsliga saker”

Det är rörande, omtumlande, och bra som film. Scener ur primadonnans verklighet.

– Jag har inget emot att man går in på känsliga saker, men jag tänker hela tiden: ska folk behöva se det här och letar efter skämskudden.

– Ja jag är glad att kunna stå upp vid snart 70 års ålder, att jag fick en ny chans och ett nytt liv efter pensionen.

Vad är bäst med filmen?

– Pernilla har gjort ett fantastiskt jobb, så bra hopsatt, jag minns fortfarande den smärtsamma känslan på Riksarkivet, hur jag bestämmer mig: ”Nej, du ska inte gråta, det gör man redan så mycket i alla tv-program”, säger Mörck. 

Via klipp och intervjuer med bland andra kollegerna Peter Jöback och Lars Humble, förstår vi vilken arbetskapacitet hon har.

”100 kronor så får du en kyss”

Under en period drev hon och henens dåvarande man även teaterrestaurangen samtidigt som hon var dåvarande Stadsteaterns stjärna. I samband med Carmen hade en flicka i teaterbaren insjuknat, Marianne sprang ut i pausen i sina scenkläder och hjälpte till med att servera.

Så har det varit under hela karriären.

Vi får också möta Marianne när hon hjälper Frälsningsarmén på Limhamn med att samla in pengar. ”100 kronor så får du en kyss”.

Få har jobbat så hårt, hela tiden ”med humor och glimten i ögat”, som Jöback säger i filmen.

Det är svårt att inte tycka om Marianne Mörck.

Regissören bakom "Pärlemor", Malmöfilmaren Pernilla Hultén (i grönt) och hennes syster Anna Hultén. Foto: FOTO:CHRISTER WAHLGREN EXPRESSEN / CHRISTER WAHLGREN
Nästan direkt från Trocaderos jubileumsfest kom festfixaren Lars Hector med maken Abelardo Gonzalez, båda flitiga besökare på Malmö Opera och stora Marianne Mörck-fans. Foto: FOTO:CHRISTER WAHLGREN EXPRESSEN / CHRISTER WAHLGREN

 

FAKTA

Namn: Gun Iris Marianne Mörck

Ålder: 69

Gör: Skådespelar, sjunger, regisserar och föreläser. 

Bor: Villa i Bunkeflostrand

Familj: Barnen Malin, 48 och Peter, 44.

Född: I Göteborg

Karriär: Marianne Mörck inledde sin karriär i kören på Storan i Göteborg och sjöng bland annat med operastjärnan Birgit Nilsson. 

Roller i urval: Eliza i My Fair Lady, Sally Bowles i Cabaret, Maria och även Abbedissan i Sound of Music, titelrollen i Carmen, Fina-Kajsa i Kristina från Duvemåla,  påfågel i Tage Danielssons musikal Animalen, titelrollen i Carmen, Maja Gräddnos i Pelle Svanslös, Madame Thénardier i Les Misérables, Giovanna i Rigoletto, Marianne i pjäsen ”Evigt ung”. Filmrollen som receptionisten Ebba i wallander-filmerna 2005-2013. Medverkade i ”Stjärnorna på slottet” år 2018. Tv-rollen som Birgitta i tv-serien Bonusfamiljen 2017-2018 

Aktuell: I Malmöfilmaren Pernilla Hulténs dokumentär ”Pärlemor – Mother Of Pearl” som handlar om Marianne Mörcks liv från sjukvårdsbiträde till opera-primadonna. 

Annons:
Expressen Refunder Julklappar

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!