Kontorskollaps när Trier-film sätts upp

Direktören Ravn och hans skådespelande alter ego Kristofer i pjäsens upptakt.
Foto: Tomas Leprince
När "Direktören" får improvisera utan manus river han upp öppna sår och utlöser skeende och beteende som överraskar. Här jagad av Mette (Cecilia Lindqvist).
Foto: Tomas Leprince
Johannes Wanselow går in för rollen som direktör med alla medel han lärt sig under dramautbildningen.
Foto: Tomas Leprince
Regissören Anders Lundorph gör sin första uppsättning i Malmö med Direktören för det hela.
Foto: Tomas Leprince
Olle Sarri spelar chefen Ravn som hyr en skådespelare för att slippa möta sina anställda.
Foto: Tomas Leprince

Kontoret och managementklyschor är bra byggstenar för igenkänningskomedi.

I teaterversionen av Lars Von Triers film "Direktören för det hele" finns det gott om tillfällen att ta fram skämskudden.

– Det är en bra komedi om hur managementvärlden ser. Till slut vet man inte vem som är ens chef, säger Johannes Wanselow som gör en metaroll som skådespelaren Kristoffer i pjäsen.

Lars Von Triers status som ärkegeni och vildbase är så etablerad att den numera tas för självklar. Och att som dansk ta sig an nationalikonens kultförklarade verk var inte helt självklart, menar regissören Anders Lundorph.

– Nej, det blev lättare av att filmen gjorts till pjäs av en engelsman, säger regissören efter att pressen fått se ett par scener ur pjäsen på Intimans scen.

Konflikträdd chef

Grundförutsättningarna är att den veliga och konflikrädda chefen Ravn (som alltså är direktören för det hela) hyr in skådespelaren Kristofer (Johannes Wanselow) för att själv slippa ta jobbiga beslut och träffa personalen öga mot öga. Ravn spelas av Olle Sarri som ju har dokumenterad erfarenhet av att spela spattiga män med flackande blick och handsvett.

– Vi letade efter en man som kunde spela stressad med trovärdighet men ändå upplevas som äkta i sin konflikträdsla. Olle har den kombinationen, säger Anders Lundorph.

En tydlig motpol till Kristofers högtravande skådespelare som verkligen går in för att sätta sin roll som företagsledare. Det uppstår givetvis förvecklingar när den skådespelande chefen helt plötsligt får ta exekutiva beslut utan manus.


Lite "The office"

Till skillnad från filmversionen har pjäsen den fördelen att både karaktärer och handling kunnat skruvas ännu mer. Det är helt enkelt lite mer extremt på scen. Dessutom har det gjorts plats för komik kring klichébilderna av danskt och svenskt.

– Det finns ju ett sorts love-hate förhållande där som är roligt att skildra.

Anders Lundorph menar att komedin leker med pinsamheter och "en smula slapstick". Ravn är ungefär samma sorts karaktär som Ricky Gervais i "The Office" eller, för den delen, John Cleese i "Pang i bygget". Män på gränsen till ständigt nervsammanbrott som fattar beslut under press.

Pedagogiska poänger

Det blir många lägen för skämskudde när Kristofer river upp sår han inte känner till samtidigt som Ravn tappar greppet.

Olle Sarri, känd från bland annat c/o Segemyhr, Heja Björn och Apan, menar att det framför allt handlar om en rolig pjäs som företag borde se i studiesyfte. En pjäs med pedagogiska poänger om kontorshierarkier som många borde kunna känna igen sig i. Vem är egentligen chef och vad är det hen säger?

Båda Olle Sarri och Johannes Wanselow går i god för att pjäsen är väldigt rolig. Och regissören själv sitter och skrattar i stolsraderna under pressvisningen.

– Det är den sortens humor jag gillar, säger Anders Lundorph.