Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Gynning utnyttjas i falsk bantningsreklam

Carolina Gynning utnyttjas i reklamen för bantingspreparatet. "Det är ju fruktansvärt och så här få det inte gå till. Jag ska koppla in min advokat på detta om de inte avlägsnar mina bilder omedelbart!", skriver hon i ett mejl till KvP.se. Foto: Roger Vikström
Företaget har lagt upp så kallade före- och efterbilder på Carolina Gynning i annonsen - där en höggravid Gynning jämförs med hur hon sett ut då hon inte väntat barn. Under bilderna står det att hon gått ner åtta kilo på en månad med hjälp av preparatet.

Först användes Sanna Nielsens namn och ansikte. Nu syns skånska allkonstnären Carolina Gynning i en reklam för ett bantningspreparat – utan att hon gett sitt tillstånd.

– Det är fruktansvärt, skriver Gynning till Kvällsposten.

Garcinia cambogia

*Garcinia cambogia en citrusfrukt som bland annat växer i Indonesien. Läkemedelsverket listar frukten i sin förteckning över växter och växtdelar som är olämpliga i livsmedel (VOLM).

*I USA har den populäre tv-läkaren Mehmet Oz berättat i sitt tv-program om vilken positiv effekt Garcinia cambogia kan ha på viktnedgång, genom att lyfta fram personer som gått ner tiotals kilo tack vare kosttillskottet.

*Men den senaste tiden har doktor Oz fått massiv kritik för att förespråkat Garcinia cambogia och andra viktnedgångsprodukter. I förra veckan tvingades han försvara sig i den amerikanska senaten, där det ifrågasattes hur han kunnat göra reklam för produkter som inte bevisats i kliniska tester att de fungerar.

Annonsen för bantningspreparatet Garcinia cambogia finns på en sajt som kallas ”Specialrapport – kändisdieternas hemlighet”. Där påstås det att Carolina Gynning, 35, gått ner nio kilo på mindre än en månad med hjälp av kosttillskottet, som enligt texten förbättrar kroppens fettförbränning med 300 procent vid regelbundet intag. På ett annat ställe i annonsen sägs hennes viktnedgång vara åtta kilo.

Men Carolina Gynning har aldrig gett sitt godkännande till att vara en del av reklamkampanjen. Ändå syns så kallade före- och efterbilder på henne i annonsen, där en höggravid Gynning jämförs med hur hon sett ut då hon inte väntat barn. Tidningsomslag på en stajlad Carolina Gynning används också som exempel på hur lyckad det påstådda intaget av kosttillskottet varit för henne.

Flera kändisar utnyttjas

I samma reklam kopplas programledaren Jessica Almenäs och artister som Jessica Simpson och Jennifer Lopez samman med bantningsmedlet.

När Kvällsposten når Carolina Gynning på tisdagskvällen blir hon bestört över att hennes namn används utan hennes tillstånd.

”Det är ju fruktansvärt och så här få det inte gå till. Jag ska koppla in min advokat på detta om de inte avlägsnar mina bilder omedelbart!”, skriver hon i ett mejl.

Tidigare har sångerskan Sanna Nielsen används i marknadsföringen av samma produkt. Då påstods det att hon använt preparatet för att komma i form inför Eurovision Song Contest i maj, och att hon gått ner 13 kilo på 28 dagar.

Sanna Nielsen reagerade på sin Facebooksida:

"Detta är en stor bluff och detta blufföretag har INTE varit i kontakt med mig och frågat om jag vill medverka i deras reklam."