Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Amerikanska idioter kommer till Malmö

Bruno Mitsogiannis gör Johnny. En av huvudkaraktärerna i American Idiot.Foto: Tomas Leprince
Zandro Santiago.Foto: Tomas Leprince
Punken tar plats på Malmö opera.Foto: Tomas Leprince

När Green Days punkalbum blir musikal har de amerikanska idioterna nästan fått svensk touch. Fast i grunden handlar det om en klassisk berättelse.

– En mörk historia om unga övergivna människor som ingen jävel bryr sig om, sammanfattar regissören Philip Zandén.

American Idiot

Vad: Bygger på Green Days skiva från 2004. 2010 sattes den upp som musikal på Broadway. Malmö opera gör den första europeiska uppsättningen.

Handling: Kretsar kring tre unga män i amerikansk förort på 00-talet som försöker komma iväg. En tar värvning, en blir tonårsfarsa och en jagar drömmen i storstaden

I rollerna: bl a Bruno Mitsogiannis, Sonny Enell, Lisa Romée, Sara Lehmann

Band: Christopher Dominique, Christine Owman, Josephine Forsman, Mikael Gökinan, Sylvetsre Schlegel

Regi: Philip Zandén

Premiär: 7 februari

Med premiären en dryg vecka bort visar Malmö opera upp två nummer ur American Idiot för pressen. Scenen fylls av unga män som ser ut att ha klonats på Dregen medan tjejerna har gladare färger i håret. Dr Martens kängorna är dock legio oavsett kön. Handlingen utspelar sig i något sorts post 9/11 med Irakkrig och George Bush i fonden. MTV-var stort och Green Day sålde drivor med skivor.

Här på Malmö opera har regissören och ensemblen gjort sitt för att förankra storyn på en svensk scen. Sångtexterna är (givetvis) på engelska men med svensk översättning i monitorer ovanför scenen. Dialogen är på svenska fast karaktärerna heter saker som Johnny, Will och Heather och Whatsername. Eftersom det handlar om en musikal som sattes upp på Broadway 2010 så får bandet inte ta sig vilka friheter de vill med musiken av rättighetsskäl. I det övriga har de medverkande haft friare händer.

Unga vilsna män

Eftersom det handlar om "vilsna unga män" i huvudrollerna så är tjejerna lite perifert anonyma i originalet. Här har de fått en mera framträdande roll, menar Nina Knutsson. Hennes rollfigur Heather är ihop och får barn med Will. En kille som inte pallar med förortslivet som pappa och krökar ner sig.

– Vi diskuterade könsrollerna väldigt mycket och jag tror att vi är starkare i den här, säger "Heather" som gör sin första musikalroll i American Idiot.

I vanliga fall sjunger hon med Malmöbandet Hurricane love. Arenapop åt Coldplayhållet som hon efter lite övertalning kan likna vid Green days punk.

– Det kan man absolut göra...fast ändå ganska långt ifrån.

Santiagos första roll

Nina Knutsson blev uppmanad att söka av kapellmästaren Christopher Dominique när bandet spelade in i hans studio och klarade nålsögat trots att danstalangerna är så där.

– Det är inte min starka sida, säger Nina Knutsson.

Förre Dead by april sångaren Zandra Santiago gör också sin första musikalroll som St Jimmy. En destruktiv karaktär som sänker huvudpersonerna med droger och skräck. Lättare än att spela mes, enligt sångaren.

– Det här passar nog mig bättre om man ska gå in i en roll, säger Zandro Zantiago som växte upp med Green day.

– Det var det som rullade på MTV på fritidsgården.

Påkostade punkmunderingar

I fråga om kostym så går nog priset för mest påkostade punkmundering till just St Jimmy.

– Jag har aldrig haft sådana här grejer annars men nu börjar jag ju trivas med det. De ger ju karaktären ett jäkla lyft.

För Philip Zandén är uppdraget en kär återkomst på flera plan. Dels för att han få vara tillbaka i Malmö där han var chef för musikteatern i slutet av 90-talet och dels för att han får pyssla med musikal igen.

Han refererar till sig själv som en "rastlös och nyfiken lite äldre herre" som hoppade på uppdraget när tillfället yppade sig. Green Day är inget husband hemma hos Zandén men han har lyssnat på dem en del genom åren.

Och även om musikalen baserar sig på punk och amerikanskt 00-tal så finns det alltså dramatiska element som är tidlösa. Unga människor på jakt efter en identitet och välfärdssamhällets baksida. Fast helt mörkt är det inte.

– Vi har vackra kärleksballader också.