Lyxkrog i Malmö begärs i konkurs

Publicerad
Uppdaterad
MALMÖ. Bolaget som driver lyxkrogen Vision i Västra Hamnen begärs nu i konkurs. - Vi gör bedömningen att det är i obestånd och det finns ingen anledning att avvakta, säger Carolina Öhrn, förbundsjurist pa LO-TCO:s rättsskydd.
Kvällsposten har tidigare berättat om den ekonomiska krisen på restaurangen.
Ett 20-tal anställda har inte fått lön på flera månader och bolaget Malmö Restaurang Invest AB har miljonskulder, bland annat i hyreskostnader och skulder till olika leverantörer. Det finns också skatteskuld er som i dag uppgår till drygt 400 000 kronor.

Tomma löften

Bolagets ledning har i intervjuer talat om att försöka få till stånd en företagsrekonstruktion.
I förhandlingar med facket har de också flera gånger lovat att betala ut löner. Men hittills har det bara varit tomma löften

Har tröttnat

Nu har de anställda och facket tröttnat.
- Vi gör bedömningen att det är obestand i företaget när så många anställda har lönekrav. Reglerna om lönegarantin gör också att vi nu måste handlägga ärendet snabbt för att de ska kunna få ersättning den vägen, säger Cecilia öhrn.
Totalt har de sex, som åberopas i konkursansökan, lönekrav på 251 417 kronor.
KvP har flera gånger förgäves sökt Malmo Restaurang Invest AB:s huvudägare Karl Holmén för en kommentar.
Inte heller förre delägaren och bolagets juridiska ombud, advokat Lars Berkesköld, har kunnat nås för en kommentar om konkursansökan.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag