Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Regeringen borde smittas av Perssons entusiasm

Göran Persson förordar HH-tunneln men behöver uppdatera sina kunskaper om Danmarks politik. Foto: EVELINA CARBORN EXP / EVELINA CARBORN EXPRESSEN
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på KvP:s ledarsida Foto: NORA LOREK

Regeringen borde smittas av Göran Perssons entusiasm för Öresundsregionen. Men Göran Persson borde uppdatera sin kunskap om regionen.

För den som vill förstå sig på det motstånd mot en utökad, förstärkt och fördjupad Öresundsregion som verkar vara en kardinalregel från svenska regeringar med säte i Stockholm, rekommenderas högläsning av den förra statsministern Göran Perssons betraktelser. I en intervju med Affärsvärlden efter att ha blivit vald till ny styrelseordförande för Swedbank ges två kommenterar som är värda att beakta.

Dels om det föreslagna samhällsprojektet med höghastighetståg som Moderaterna nyligen slutligen tog sin hand ifrån:

– Ett projekt jag talat om tidigare är det här tåget för 350 miljarder ner till Köpenhamn. Det drivs av folk som jag annars tycker är kloka. Jag vet inte, jag tänker kanske fel, men det rubbar balansen i Norden, på bekostnad av Stockholm. Det borde man tänka igenom en extra gång. Det är svårt att förstå varför vi ska lägga så mycket pengar på att göra Köpenhamn till Nordens centrum.

 

Göran Persson ger uttryck för en Stockholmscentrering som är beklaglig. Att stärka Norden och att stärka ett Skåne vars största stad Malmö onekligen är i behov av strukturella förstärkningar medför även en förstärkning av Sverige.

 

Det innebär dock inte att Göran Persson, till skillnad från den nuvarande rödgröna regeringen, är Öresundsfientlig. Tyvärr fortsätter Persson att sätta sitt hopp till ett infrastrukturprojekt som troligtvis aldrig kommer bli av. I Affärsvärlden tillfrågas Göran Persson att skåningar inte verkar ha något emot förbättrade kommunikationer till Köpenhamn:

– Ja, men skåningar kommer redan till Köpenhamn. Vi har investerat mycket i det. Jag var med och tog det första spadtaget till Öresundsbron, och det var rätt. Nu är det dags att börja med en tågtunnel mellan Helsingborg och Helsingör. Det kommer att komma. Det är ett infrastrukturprojekt som du verkligen kan räkna på och ha koll på.

 

Problemet gör både Persson och alla andra som inbillar sig att HH-tunneln är närmre förverkligande än någonsin är att Danmark är på väg att få en rödgrön regering. Varken nya tågspår genom Själlands nordöstra, naturskyddade gräddhylla eller ökad biltrafik kommer komma på fråga i ett läge där de röda partierna till vänster om Socialdemokraterna är benhårda i klimatkraven. Lägg därtill att HH-förbindelsen inte utreds för godstågskapacitet vilket automatiskt sätter projektet i malpåse.

 

Göran Perssons entusiasm för HH-förbindelsen går tillbaka hela vägen till hans tid som statsminister. Vid en pressträff under tidiga januari 2003 i danska Helsingör uttryckte den nytillträdde bankordföranden framtidsoptimism och menade bland annat att han ”alltid sett det naturligt med två fasta förbindelser över Öresund”. I Sydsvenskan sade han: 

 – Att den inte finns med i Banverkets flerårsplan innebär inte att den inte blir av. En framtida finansiering tror jag inte blir ett problem. Jag betraktar en framtida förbindelse Helsingborg-Helsingör som högst realistisk.

 

Sedan dess har det som bekant inte hänt så mycket. Göran Persson gör klokt i att uppdatera sig om Öresundsregionens förutsättningar. Klart är att förbindelserna mellan kontinenten och Skåne behöver förstärkas. Det står dock allt mer och mer tydligt att nästa Öresundsförbindelse inte kan dras mellan Helsingborg och Helsingör – och att det likt Göran Persson inte går att glömma bort att även Danmark måste vara med på tåget. 

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens ledarsida