Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Peter J Olsson

Reklamera mera!

Stortorget i Malmö: Reklamskyltar är så viktiga för stadsmiljön att vi till och med renoverar gamla sådana - även när produkterna inte går att köpa längre. Foto: Peter J Olsson
Foto: Peter J Olsson

Lika jobbig som reklam till överdrift kan vara, två kilo direktreklam på hallgolvet eller oupphörliga reklamavbrott i filmer, lika bra är den på andra ställen.

Dels för att den finansierar sådant vi vill ha och därmed möjliggör att vi får det eller behöver betala mindre. De flesta tidningar och tidskrifter får en stor del av intäkterna från reklam, tv-kanaler når oss – även Sveriges Television tar in ganska mycket genom sponsoravtal.

Sporten skulle inte se ut som den gör utan betald reklamplats.

Men reklam har ett värde i sig. Städer skulle inte se lika trev liga ut utan ett myller av butiksskyltar och reklambudskap, ofta får de ett kulturhistoriskt värde.

Själva neonljuset, som materialiserade urbanitet och modernitet, kommer enbart från reklamskyltar. En reklamfri stad är mörk och dyster på kvällarna, enbart upplyst av enstaka kommunala lyktstolpar. Om ens det, får väl vi säga som minns hur det såg ut i realsocialismens Östeuropa.

Jag har de senaste åren tillbringat en del tid med mikrofilmade tidningar från slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Bortsett från det jag letade efter var annonserna väl så viktiga som artiklarna när det gällde att få en bild av detta svunna samhälle.

Vi köper ofta burkar och posters med gammal reklam, vid Stortorget i Malmö har en vägg med målad reklam restaurerats som ett vackert och minnesrikt inslag i gatumiljön.

I staden Lund går nu Vänsterpartiet - förstås, ränderna från kontakterna med Östtyskland går kanske inte ur - till storms mot det kommersiella på gator och torg.

Och har nått vissa framgångar. Gällande avtal ska dock respekteras och frågan om vilken möjlighet kommunen har att ingripa mot butiksskyltar är alltjämt obesvarad.

"I ett demokratiskt samhälle borde medborgare slippa att få budskap upptryckta i ansiktet och nerkörda i halsen", skrev Vänsterpartisten Mats Olsson.

För oss andra så brukar en väsentlig del av ett demokratiskt samhälle vara att medborgare har rätt att nå andra med sina budskap, politiska eller kommersiella. Det kallas yttrandefrihet, och utan den lär inte den politiska demokratin vara mycket värd.

Han hänvisade inte så mycket till gamla tider i öst utan till brasilianska staden Sao Paolo, som enligt honom avskaffat reklamen. I tidningen Dagens Media får han mothugg från företaget JC Decaux, som har flera reklamdrivna avtal med Lund, bland annat att tillhandahålla hyr-/lånecyklar.

Det visar sig att det internationella företaget även har avtal med Sao Paolo! Som gäller tusen annonstavlor med klockor, termometer och information, allt betalt av reklamen.



För att ta mer närliggande exempel så kan motståndet mot reklamfinansiering till vänster förklara varför Malmö – där ändå Miljöpartiet har stort inflytande – saknar hyr-/lånecyklar till låg kostnad för kommunen. Lund och Helsingborg har fått sådana, Lund hade en gång ett i kommunal regi som havererade.

Och i Malmö har man just skjutit tanken ett år framför sig på grund av ytterligare utredningar. Även rödgröna majoriteter kan komma till skott, i Göteborg har man också sådana system utan stora kostnader för skattebetalarna. I Göteborg, Lund och Helsingborg är det just via avtal med JC Decaux, men inget säger att det inte kan komma in andra aktörer.

Klart är att reklamfinansiering ger många fördelar. Bortsett från att det är yttrandefrihet.