Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Inte särskilt klok bilpolitik i Malmö

Malmö delas just nu av debatten om hastighetsgränser inne i staden: Ska man gå över generellt till 40, med vissa undantag för 30 och 60 - eller ska man behålla 50 åtminstone på de stora transportlederna inne i Malmö.

Argumenten är lika motstridiga som uppfattningarna hos politikerna. Och även Kvällspostens läsare är enligt internet­omröstningar delade i två läger.

Argumenten för sänkta hastigheter är ganska tunga: Miljöpåverkan och säkerhet.

Men nästan samma argument kan sättas upp emot. Malmö har under lång tid fört en inte särskilt klok bilpolitik där huvudsaken tycks vara att göra det så besvärligt som möjligt att ens köra bil centralt i Malmö.

Ett typiskt ingrepp är Regementsgatan som smalnats av och fyllts av väggupp som inte gör någon glad - allra minst de busschaufförer som plågas av dem vid åtskilliga resor. Bilisterna har pressats ut till gator som icke är lämpade för mycket trafik. Den smalare gatan gör det omöjligt att passera bilar som stoppat - och så vidare.

Att 40 kilometer i timmen är en ganska bra hastighet på centrumgatorna är tydligt. Det har varit svårt att förstå att man tidigare satt 30 på en massa små slingrande gator där nästan ingen kör snabbt medan stadskärnan, fylld av gående hade en nästan dubbelt så hög hastighetsgräns.

30 är tekniskt och psykologiskt svårare att köra i uppges det, och det verkar stämma med de flestas upplevelse.

Frågan är om det inte är rätt vettigt att ha 40 generellt i staden. Men styra trafiken till stora transportgator med att där ha en högre hastighet, kanske till och med 60 när man hunnit säkra dem mer, till exempel med staket längs trottoarerna.

Utsläppen kommer snart att vara betydligt mindre. Utvecklingen mot utsläppsfria bilar kommer att fortsätta, det kommer inte att dröja länge innan elbilarna är legio på gatorna.

Säkerhetsaspekten är i staden heller inte entydig. Det är överdriven fart som ofta spelar in. Men det är inte bilar i 50 eller ens 60 som är den stora faran för fortgängare och cyklister, utan de alltför många som kör både 70, 80 och 90 mitt inne i staden.

Ska trafikmiljön bli bättre är det genom att angripa sådana galningar - och att försöka få ner nyttotrafiken genom logistikcentraler så det räcker med en lastbil per dag till affärerna. Då har man kommit långt.

På söndag är det bilens dag. Varför inte försöka komma fram till hur bilen även framdeles ska vara en fungerande del av Malmös trafik?

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!