Idédebatten är väck – väck idédebatten!

Publicerad

Runt 2005 blev bloggar populära, i borgerliga kretsar och generellt. I bloggarna fick unga borgerliga chansen att göra sina röster hörda.

Det fördes ett aktivt samtal på nätet, mellan yngre och äldre borgerliga, och yngre fick möjlighet att pröva sina argument.

Debatten var ideologisk och det nya kommunikationsverktyget gav spridning av tankar och idéer.

Tankesmedjan Captus var ett exempel som drevs av yngre förmågor, och blev snabbt en plantskola för nya skribenter.

De startade tidigt en webbtidning som gav nya skribenter möjligheten att publicera sig i. Tyvärr lades webbtidningen ner.

Efter det borgerliga maktövertaget 2006 verkade de ideologiska diskussionerna dö ut. Var det så att i och med Alliansens regeringsövertagande, så hamnade den idédebatten i skymundan?

Efter valet skingrades skaran, vissa gick till olika demokratiska församlingar, andra blev politiska sekreterare, några blev opinionsbildare och andra gick vidare med andra saker.

Numera finns det andra verktyg att kommunicera sitt budskap. Twitter är ett av dem och används flitigt bland politiker och opinionsbildare. Det är en snabb och enkel form att skicka ut ett budskap. Dessa korta budskap kan bli ganska intetsägande och sakna större mening. Det handlar mest om att kommentera något med den bästa punch-linen. Det i sig, blir en tävling mellan twittrare.

 

Alliansen börjar bli regeringströtta och festen kan vara över efter valet 2014, den behöver nu något som är uppiggande. En adrenalinchock för att bli väckta ur idédvalan. Det finns ett behov av att offentligt diskutera idéer, var ska annars de borgerliga hämta inspiration ifrån för att utveckla Sverige?

Om inte diskussionen förs i de egna leden, måste den föras utanför.

Visst finns det tankesmedjor som Timbro, Frivärld, Ratio med flera som är med på banan, men tankesmedjor erbjuder ofta bara envägskommunikation.

Fria moderata studentförbundet fortsätter att fostra borgerliga opinionsbildare inför framtiden. Där sker det tvåvägskommunikation, och idédebatten står i fokus. Men det behövs fler plattformar för intellektuella resonemang.

Nya offentliga kommunikationsverktyg är välkomna och särskilt tvåvägskommunikation som Twitter. Twitterdebatter har sin plats i offentlig idédebatten - om det finns intellektuella resonemang i bakgrunden. Punch-lines blir ett komplement, men utvecklar i sig inte idédebatten.

 

Det behövs nya offentliga rum för borgerlig idédebatt, och dessa bör skapas utan de etablerades stöd. De kan då göra sig fria från gängse ideal om hur långsiktig idédebatt ska praktiseras och det öppnar upp för nya vägar. Det kan vara precis vad som behövs för att väcka en uttorkad idédebatt.

 

Therese Boström

Frilansdebattör Landskrona

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag