Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Det är lärarna som har nyckeln till framgång

Lärarfokus. Även ärevördiga skolor som Spyken i Lund behöver bra lärare. Foto: Peter J Olsson Foto: Peter J Olsson

Efter mycket om och men gick utbildningsminister Jan Björklund med på att tillsätta en "kriskommission" för skolan. Vad det handlar om är att skolexperter inom OECD ska undersöka det svenska skolhaveriet.

Man får hoppas att forskarna tittar noggrant på lärarrollen och på de många och skiftande krav som ställs på lärare i dag. För detta påverkar tveklöst skolresultaten.

I söndagens DN påpekade Lars Strannegård, professor vid Handelshögskolan, att idéer om hur skolan ska förbättras alltid landar "i lärarnas knä". Det tycks ligga mycket i det.

 

Lärarna ska se till att skapa ordning och reda i klassrummet, trots att en del av problemen kan kopplas till världen utanför skolan. Eleverna kan vara för trötta därför att föräldrarna inte ser till att de lägger sig i tid. Eller att ungarna inte tar plugget på allvar för att föräldrarna inte heller gör det och sticker på familjesemester mitt i terminen. Eller att de unga struntar i lärarna för att de är ouppfostrade.

Och det är mycket mer lärarna förväntas göra, skriver Strannegård: "de skall bygga värdegrunder, vara representativa marknadsförare och kreativa utvecklare av en skolas varumärke så att just deras skola blir attraktiv i det fria skolvalet".

Och så ska de sätta betyg, vilket tar enorm tid. Det nya betygssystemet består av bedömningar i upp till 16 olika moment för varje ämne. Det kan innebära långt över hundra omdömen för enda elev. Och sådant kan man ju inte strunta i. Så det blir lektionsförberedelserna som får anstå.

 

Lars Strannegård har ett konkret förslag för att avlasta lärarna. Det handlar om att lära av Frankrike. Där har skolorna så kallade elevvårdsenheter, team på skolorna som avlastar lärarna. Om en elev kommer för sent, till exempel, måste han gå direkt till elevvårdsenheten. Stör någon på lektionen rapporteras det till elevvårdsenheten. Enheten hanterar kontakten med föräldrar, frånvaro, mobbning och den kallar till möten. Läraren kan koncentrera sig på att undervisa.

Lärare väljer i regel läraryrket för att de vill undervisa. Det var inte sociologer, poliser eller PR-gurus de drömde om att bli när de sökte sig till skolans värld. Det gäller att hålla det i minnet. Numera talas det mycket om att höja lönerna för att ge läraryrket status. Och lönerna är definitivt en viktig pusselbit. Men människor tänker inte bara på lönekuvertets tjocklek när de väljer karriär.

 

Om samhället värderar läraryrket högt och visar det genom att låta lärare lära, då har vi i konkret handling givit läraryrket status. Men om politiker, föräldrar och samhälle fortsätter att bombardera lärarna med allehanda krav och önskemål, då urholkas statusen. De som kan, ger sig i väg.

Och resan ner i Pisas rullor får fortsätta.