DEBATT: Trafikinfarkt i Västra hamnen?

Publicerad

Malmö är tillväxtmotorn i Skåne, Västra hamnen är tillväxtmotorn i Malmö, därför är frågan om Västra hamnens framtida utveckling ytterst relevant för Malmös och Skånes fortsatta attraktivitet.

Under 60-talet sysselsattes över 6 000 personer på Kockumsvarvet och Malmö var länge en av världens ledande varvsstäder. På 70-talet medförde oljekrisen och den inhemska svenska kostnadskrisen en nedgång för Malmövarvet. Det politiska styret av staden hade lett till förlusttyngda kommunala bostadsbolag och Malmö var vid denna tid en stad på tillbakagång som mellan 1971 och 1983 tappade cirka 35 000 invånare till kranskommunerna, där efterfrågat boende erbjöds. Malmö var inte längre en spännande tillväxtstad.

Malmös negativa utveckling på 70- och början på 80-talet har därefter kunnat vändas. I mitten av 80-talet drev de borgerliga en offensiv stadsplanering för att Malmö återigen skulle bli en attraktiv stad. En viktig devis var att staden skulle söka havet. Med initiativ som Ön på Limhamn och Potatisåkern togs de första viktiga stegen i denna utveckling. Malmös vändning från en stad på tillbakagång till en modern stad syns kanske tydligast i Västra hamnen med nya företag i kreativa näringar och miljömässig hållbarhet.

Redan nu kan vi se att Västra hamnen som bara är utbyggt till hälften, har uppenbara trafikproblem. Trafikflödet överstiger gatornas kapacitet vilket anmärkts av trafikverket. Byggherrar och investerare som är verksamma i området har påpekat att situationen är ohållbar vilket medför svårigheter i att planera för framtida byggprojekt i området.

I dag sker cirka 55 procent av alla transporter i området med bil. Om man skall få ner andelen till 30 procent, som är ett långsiktigt mycket högt satt mål så krävs det stora insatser för att styra över till gång, cykel, kollektivtrafik och bilpooler. Men om vi utgår från att vi skulle lyckas med denna målsättning innebär det att biltrafiken, vid ett fullt utbyggt Västra Hamnen, kommer att fördubblas. För detta scenario saknas det helt planering.

Den sittande rödgröna majoriteten har inte insett den allvarliga problematiken och är trots kritik från byggföretagen oförmögna att arbeta för en hållbar långsiktig lösning. Från Moderaterna har vi uppmärksammat problemet och lagt förslag i en motion till kommunfullmäktige där vi föreslår att Malmö stad måste ta fram en ny strategi för Västra hamnen-området som på ett trovärdigt sätt hanterar trafikproblemen och som på andra sätt tydliggör stadens strategi för hur området skall utvecklas.

 

Stefan Lindhe (M)

kommunalråd i Malmö

Kvällspostens ledarredaktion

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag