Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

DEBATT: Trafikinfarkt i Västra hamnen?

Malmö är tillväxtmotorn i Skåne, Västra hamnen är tillväxtmotorn i Malmö, därför är frågan om Västra hamnens framtida utveckling ytterst relevant för Malmös och Skånes fortsatta attraktivitet.

Under 60-talet sysselsattes över 6 000 personer på Kockumsvarvet och Malmö var länge en av världens ledande varvsstäder. På 70-talet medförde oljekrisen och den inhemska svenska kostnadskrisen en nedgång för Malmövarvet. Det politiska styret av staden hade lett till förlusttyngda kommunala bostadsbolag och Malmö var vid denna tid en stad på tillbakagång som mellan 1971 och 1983 tappade cirka 35 000 invånare till kranskommunerna, där efterfrågat boende erbjöds. Malmö var inte längre en spännande tillväxtstad.

Malmös negativa utveckling på 70- och början på 80-talet har därefter kunnat vändas. I mitten av 80-talet drev de borgerliga en offensiv stadsplanering för att Malmö återigen skulle bli en attraktiv stad. En viktig devis var att staden skulle söka havet. Med initiativ som Ön på Limhamn och Potatisåkern togs de första viktiga stegen i denna utveckling. Malmös vändning från en stad på tillbakagång till en modern stad syns kanske tydligast i Västra hamnen med nya företag i kreativa näringar och miljömässig hållbarhet.

Redan nu kan vi se att Västra hamnen som bara är utbyggt till hälften, har uppenbara trafikproblem. Trafikflödet överstiger gatornas kapacitet vilket anmärkts av trafikverket. Byggherrar och investerare som är verksamma i området har påpekat att situationen är ohållbar vilket medför svårigheter i att planera för framtida byggprojekt i området.

I dag sker cirka 55 procent av alla transporter i området med bil. Om man skall få ner andelen till 30 procent, som är ett långsiktigt mycket högt satt mål så krävs det stora insatser för att styra över till gång, cykel, kollektivtrafik och bilpooler. Men om vi utgår från att vi skulle lyckas med denna målsättning innebär det att biltrafiken, vid ett fullt utbyggt Västra Hamnen, kommer att fördubblas. För detta scenario saknas det helt planering.

Den sittande rödgröna majoriteten har inte insett den allvarliga problematiken och är trots kritik från byggföretagen oförmögna att arbeta för en hållbar långsiktig lösning. Från Moderaterna har vi uppmärksammat problemet och lagt förslag i en motion till kommunfullmäktige där vi föreslår att Malmö stad måste ta fram en ny strategi för Västra hamnen-området som på ett trovärdigt sätt hanterar trafikproblemen och som på andra sätt tydliggör stadens strategi för hur området skall utvecklas.

 

Stefan Lindhe (M)

kommunalråd i Malmö

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!